HOTELMAX
  • Hotel Consulting
    • Prodej, nákup a pronájem hotelu
    • Restart a rozjezd hotelu
    • Zvýšení zisku hotelu a restaurace
    • Digitální strategie hotelu na míru
    • Hotelový marketing a prodej
    • Expertní mentoring
    • Personalistika hotelu a restaurace
    • Technologie a Inovace v hotelu a restauraci
    • Hotelové a restaurační systémy
  • E-shop
  • blog
  • KONTAKT
    • O nás
    • REFERENCE
    • Hotelmax v médiích
    • obchodní podmínky

hotelmax blog

nápady, postřehy a inspirace pro moderní hoteliéry  

SMART 2021

12/30/2020

 
Picture


Jeden z mých izraelských šéfů, ke kterému jsem vzhlížel na počátku své kariéry, mi řekl: „Když přestáváš vidět logiku, sleduj peníze“.  Neplatil mě kdovíjak dobře, ale byl to geniální mentor a jeho vliv a zkušenosti bych dnes opravdu nerad postrádal.

Díky němu jsem přečetl ty správné knihy. Naučil mě při dosahování cílů používat metodu SMART, mít specifický, měřitelný, dosažitelný, realistický a časově rozlišený plán.
Naučil mě kromě jiného nechat zdvořile protějšek vyžvanit, ale neztratit při tom stopu a nedat na kecy.  

S jeho radou „sleduj peníze“ jsem přežil divoké devadesátky, zlatý věk příjezdové turistiky, její pokles, světovou ekonomickou krizi, recesi i následný růst. Pomohla mi pokaždé rozklíčovat popudy a zájmy šéfů, kolegů, později jako podnikateli i zájmy obchodních partnerů, klientů, konkurence a politiků.
Ty nejušlechtilejší motivy ale i nejnižší pohnutky. 
 
Mimochodem víte o tom, že Izrael je země, kde je poměr krachujících firem do dvou let od založení k firmám úspěšným opačný, než ve zbytku světa? Je to země, která nedisponuje žádnými nerosty.

Půdu má neúrodnou, je obklopena nepřáteli a od doby vzniku neustále ve válečném stavu.

Přesto má nejúspěšnější start-upy. Čím to může být?

Možná jedinečnou kombinací inovativního myšlení, drzosti a podnikatelského elánu.

V Izraeli tomu říkají „chucpe“ a to prý je lehce podobné našemu „mít pod čepicí“. A já si myslím, že to právě mají Češi a Izraelci společné.

Schopnost improvizovat a neustále hledat způsob. Schází nám drzost. Alespoň tak jsem dosud vnímal české podnikatele já. 
 
Podmínkou úspěchu v podnikání je ovšem vědět, jakou že hru to hrajeme. Jaká zákonná pravidla hry nás čekají za týden, za měsíc, za rok. I ty nejhorší podmínky vždycky podnikatelé zvládnou, protože jdou do podnikání s vizí. Jsou zvyklí se přizpůsobovat.  

Letos jsme však obětí chaotických, necitlivých a neodborných zásahů vlády, protichůdných nařízení, která se mění zde dne na den.

Je to jak šílená jízda, kdy se za volantem střídá, kdo se zrovna namane a jen styl jízdy má společný. Brzda plyn.

Zavírání podniků, otevírání a opět zavírání. Ale hoteliéři a hospodští nejsou horšími podnikateli, než továrníci a mají svobodné právo podnikat.

Za tu svobodu odvádějí státu daně a kdokoliv jim stát omezí podnikání, musí zaplatit plnou náhradu. Pokud to neudělá, nesmí jim vyhrožovat vězeňskou vazbou, když budou odmítat uzavřít provozovny bez náhrady.

Zajímalo by mě, jak by to vypadlo, kdyby takový přístup vláda uplatnila třeba na automobilky nebo stavebnictví a za neuposlechnutí pohrozila generálnímu řediteli Škodovky nebo Hyundai 48hodinovou vazbou.
 
Kdyby premiér tak, jako řídí svou zemi, řídil svůj holding, přišel by dávno na buben.
Vlna čínské chřipky se nevyhnula žádné ze zemí, nikde není situace ideální, ale u nás vládne nekoncepční chaos.
V pondělí vláda zakáže prodej pití s sebou, ve středu ti samí lidé uznají chybu a ve čtvrtek zakážou prodej i uvnitř. A ten samý den vláda oznámí, že to změní, aby v pátek povolila prodej a konzumaci pití uvnitř, ale zakázala kávu a čaj s sebou.

Uvědomuje si někdo z těch lidí, že každé jejich rozhodnutí má dopad na práci stovek tisíc zaměstnanců, na jejich životy a že to, co dělají, je nezodpovědné?  Vláda uzavře restaurace bez jediného důkazu, že by se v nich někdo nakazil a po měsíci je zase otevře, aby pak za dva dny oznámila omezení otevírací doby.

Dvě třetiny příjmu restaurací jsou většinou z večeří. Nakoupit suroviny a zboží pro znovuotevření průměrné restaurace, aby takové večeře mohla podávat, představuje pro provozovatele obtelefonovat tak stovku dodavatelů a utratit třeba i půl milionu.

Ten, kdo se nechal unést rozhodnutím vlády v pondělí a s radostí konečně nakoupil, pokud na to ještě měl, může ve čtvrtek své zásoby odepsat.

Hosty, kteří by mu večerní útraty zaplatili, teď hospodský obsloužit nesmí.
A co je nejhorší, netuší, co nebude smět za týden. Hoteliér nebo hospodský není frustrován proto, že by se nedokázal přizpůsobit nenadálé situaci, ale že prostě nedostane náhradu.

Vánoce a konec roku je třeba pro horské hotely období, ve kterém vytvoří rezervu, ze které žijí ve slabších měsících bez sněhu.
 
Druhé prosincové pondělí jsem byl v hotelu v Olomouckém kraji, v jeho prostorné a čisté restauraci lidé s rouškami odnášeli jídla ke stolům, od kterých personál s rouškami sklízel použité nádobí.

Mezi stoly jsou třímetrové rozestupy a ve srovnání s nedalekým supermarketem má člověk mnohem větší prostor. My v hotelu či restauraci opravdu nemáme problém zpřísnit hygienické standardy během jednoho dne.

Troufám si tvrdit, že to zvládneme dokonce lépe než v leckteré továrně či montovně.
​
Hotely i restaurace zavedly bezkontaktní objednávky a placení už na jaře. V témže hotelu mně a investorům ředitel prezentoval svědomitě připravené krizové plány, aby mu po tiskovce vlády za dvě hodiny byly úplně k ničemu. Zbytečná práce a další ztráty, způsobené vládou.

Druhý den jsem na jiném místě pomáhal majiteli řešit téměř bezvýchodnou situaci rodinného podniku, který dodnes nedostal vyplacenou náhradu z první vlny, kdy se mohl z oken zavřené restaurace dívat na kolem jezdící plné tramvaje.

Dnes jsem v Praze v hotelu hovořil se zaměstnanci vysoce hodnocené restaurace, kteří vyzkoušeli prodej přes okénko, rozvoz, e-shop, ale nedokážou do nekonečna ze dne na den měnit formu a dobu provozu, a tak chodí po brigádách, jezdí po Praze jako kurýři a uvažují, že obor, který mají rádi, opustí, protože stávající situace už je pro ně dlouhodobě neudržitelná. 
 
Přitom hotely a restaurace mají EET, vláda má přehled o každé utržené koruně v minulém roce, takže klíč k vyplacení náhrad, nejméně 60% loňských tržeb vláda má a může jej automaticky ihned využít.
 
Trápí mě, že vláda a cestovní ruch nenachází společnou řeč. Trápí mě, že cestovní ruch nemá ministra a že nemá ani zákon. 
Trápí mě, že služby jsou pro vládu méněcenné.
Trápí mě, že pohostinství absolutně nemá zastání. 
Trápí mě, že nám vládnou amatéři, jejichž činy postrádají logiku. 

Když se začnu řídit radou Jefraima Abramowitze, kterou jsem od něj dostal téměř před 30 lety, rezignuji na logiku a začnu sledovat peníze, nemohu se zbavit podezření na státem řízený bankrot celého odvětví byznysu.

Kdo pak asi od současných majitelů a provozovatelů koupí ty zbědované hotely? Nemohu jako vedlejší efekt pominout ani fakt, že vláda v září zrušila daň z prodeje nemovitostí. 
 
Kdy se to začne zlepšovat?  Asi až v okamžiku, kdy premiér nebo jeho rodina koupí k Čapímu hnízdu další hotel, to bude zřejmě signál, že se s hotelnictvím odrážíme ode dna.
 
A tak skončím slovy Jefraima Abramowitze z našeho posledního zoomu. „Čeká tě rok, kdy budeš muset být smart a to nejmenší, co můžeš udělat, je troufnout si na to. A mimochodem, už jsi zkusil někdy chucpe?“, řekl mi. 
 
Čeká nás rok, na který budeme potřebovat mít pod čepicí. Smart cooking, smart staffing, smart selling.  
 
Děkuji všem, kteří si spolu s námi troufají současnou situaci změnit a přeji všem troufalý vstup do roku 2021.  

​- Milan Pavelka



Comments are closed.

    Autoři

    Milan Pavelka
    Petra Horáková
    Jitka Ševčíková
    Jan Pučálka
    Jan Bubeníček
    ​

    Archiv

    August 2022
    June 2021
    May 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    March 2020
    August 2019
    June 2016
    March 2016
    February 2016
    June 2015
    April 2015
    October 2014
    April 2014
    March 2014

    Kategorie

    All

    RSS Feed

Co říkají naši klienti na Google a v dalších recenzích?

Bez pana Pavelky bych stěží dokázal udělat titánský skok v mé pracovní kariéře. Přeskočit ze stavebnictví do gastronomie, a hned na manažerskou pozici, by bez jeho mentorského přístupu, školení, a hlavně praktických ukázek v gastroprovozu nebylo v žádném případě možné.
Ještě jednou děkuji za Vaši pomoc a mentorské vedení! Aleš Nevařil, F&B Manager

​
Milane, děkuji vám za marketinkovou deratizaci našeho hotelu a praktické šablony. JN, Karlovarský kraj.

Vážený pane Pavelko, děkuji vám za přípravu hotelu k prodeji.  Díky vám jsme hotel hladce prodali za správnou cenu. V okamžiku, kdy jste nám poslal první verzi investičního memoranda ke schválení, jsme si uvědomili, co vlastně prodáváme a co bychom měli požadovat. Vedlejším účinkem je zavedení aplikace Monday*, jejichž prodejce byste měl vyškolit. Jiří F, Olomoucký kraj, dnes již bývalý majitel, (*s aplikací Monday nespolupracuji, jsem pouze uživatel).

Koupili jsme hotel jako naprostí laici a až když to vázlo, hledali pomoc odborníků. Petra a Milan nás překvapili především lidským přístupem. Nebudou vám kázat nějaké suché teorie, naladí se na vaše specifické potřeby a zhodnotí možnosti konkrétního podniku. Pomohli nám s konceptem hotelu, jsme nadšení z řešení, které mám naprosto "sedlo" a věříme, že i našim hostům. Postupně vše realizujeme krok za krokem. Odborné věci vysvětlují jasně a prakticky. Návody, ke všemu, co kolem provozu hotelu potřebujete vědět, nám velice pomáhají – a můžete si je stáhnout u nich na webu.

Jsme vděční, že se naše cesty setkaly a přejeme spoustu dalších zajímavých projektů a spoluprací.
Eva a Karel Nejedlí
Digital detox hotel CHYTROV

Po letech v hotelovém byznysu jsem se již lecčemu naučila a snažím se své znalosti stále doplňovat. Váš ebook "Jak správně řídit finance vašeho hotelu a restaurace“ mě jednoduchým způsobem (konečně někdo) naučil, jak rozumět hotelovým financím. Přiloženou šablonu naše účetní pochválila a proto jsem se rozhodla investovat do restartu Masterplan. Bylo to správné rozhodnutí. Kromě všeho, zamilovala jsem si Trello! Děkuji celému týmu. Pavla Dvořáková, Hotel Liberty

Spolupráce s  HotelMax je jedním slovem perfektní - letité zkušenosti v oblasti hotelnictví jsou opravdu znát, Milanův přístup je velice profesionální, precizní a empatický. Jsme Vám velice zavázáni za Vaše podněty, připomínky a rady týkající se správy a nakopnutí byznysu v našem smarthotelu Nezvalova Archa. Kromě osobních profesních zkušeností předaných přímo na našich setkáních píše firma HotelMax také skvělé e-booky a další elektronické materiály. Za nás 5* a jednoznačné doporučení. Děkujeme!
"  OLOMOUC
​

"Milane, na spolupráci s Tebou se mi nejvíc líbilo, že jsi místo vzletných doporučení šel a ukázal a naučil mě, jak to udělat a taky mě pomohl jako mentor. Často si teď řeknu, když se musím rozhodovat, jak by se rozhodl Pavelka. A udělám to. Lukáš, ředitel resortu ****"  ZANZIBAR

"Děkujeme za první pořádný marketingový plán hotelu. Zvýšili jsme RevPar a zisk, majitel, zaměstnanci i hosté jsou spokojeni. Radek, MORAVA

"Děkujeme vám oběma za oči otevírající audit, pomoc s business plánem a nastavení financí podle řetězcových standardů. Ve spolupráci budeme pokračovat. Lucie" BRNO

"Jsou skvělí, poskytují praktickou pomoc. Všechno, co jsme potřebovali jsme dostali. Díky Hotelmaxu jsme se posunuli o velký kus dopředu." Kateřina, BRNO

Najali jsme si HotelMax na pomoc s rozjezdem nového samoobslužného hotelu v Olomouci Nezvalova archa. Pan Pavelka, který analyzoval chod a pak několik měsíců vedl náš tým byl vysoce profesionální. Jeho rady a podněty vedly k téměř k okamžité pozitivní reakci trhu. Preventivně zůstáváme v jeho péči. Cca jednou za 1/2 roku občerstvíme obvyklé provozní chody. Služby HoteMaxu můžeme vřele doporučit. Marek Novotný,
 LAVZEN s.r.o.

S Milanem jsem spolupracoval při restartu jednoho lázeňského a jednoho velkého kongresového hotelu. Jeho znalosti v oblasti obchodu a marketingu jsou neocenitelné, a to i pro zkušené hoteliéry. Otevře vám nové obzory a zlepší ekonomiku provozu. A pokud jste se rozhodli z nějakého důvodu hotel prodat, je tu opět Milan, který doporučí vhodného investora a nachystá hotel k prodeji tak, abyste zbytečně netratili. Myslím, že v současné době není lepší poradenská společnost na našem českém trhu, než je Hotelmax.
Václav Jirásek, PRAHA

Spolupráce s Hotelmax, respektive primo s panem Pavelkou byla velkym prinosem pro provoz naseho nove otevreneho hotelu. Dalsi devizou byl profesionalni a pratelsky pristup, plny znalosti a zkusenosti. Vsem vrele doporucuji. Jana, MARIÁNSKÉ LÁZNĚ


Pane Pavelko, pomohl jste restartovat můj wellness hotel, udělal pořádek v cenách, distribučních kanálech, zavedl jste up-selling a v druhé fázi spolupráce připravil hotel k prodeji, za což Vám děkuji. Martin Š, bývalý majitel resortu ****. Západní Čechy

Hotelmax přišel za pět minut dvanáct. Kromě toho, že nám zachránil dost peněz, které bychom utratili za špatně vybraný systém, nám pomohl se zavedením hotelového software a ukázal lidem, jak jim pomůže při práci. Myslím si, že nejméně jednoho člověka přesvědčil, aby nám neutekl kvůli změně. Petr P. provozovatelé hotelu 
**** ​Jižní Čechy


​

​





Kontaktujte nás

    Chcete být úplně první, kdo se

    ​dozví​ nejnovější informace?

odeslat
  • Hotel Consulting
    • Prodej, nákup a pronájem hotelu
    • Restart a rozjezd hotelu
    • Zvýšení zisku hotelu a restaurace
    • Digitální strategie hotelu na míru
    • Hotelový marketing a prodej
    • Expertní mentoring
    • Personalistika hotelu a restaurace
    • Technologie a Inovace v hotelu a restauraci
    • Hotelové a restaurační systémy
  • E-shop
  • blog
  • KONTAKT
    • O nás
    • REFERENCE
    • Hotelmax v médiích
    • obchodní podmínky