"Nebudu ti platit školu na to, aby z tebe byl pingl" řekla moje máma, když zjistila, že se hlásím na hotelovou školu.
Není to ojedinělý případ nadšeného studenta, se kterým jsem se za své kariéry setkala. Nejen jeho máma si totiž myslela, že se tam dnes naučí jen mýt nádobí, roznášet pivo a stlát postele. Přitom my si pamatujeme, že práce v pohostinství dříve bývala velmi prestižním povoláním. Takový číšník nebo recepční byl považován za velmi respektovaného a vzdělaného člověka. Nebyla to práce, kterou může dělat hned tak někdo. Je však pochopitelné, že vnímání tohoto oboru za posledních 20 let opravdu hodně utrpělo a posledních pár měsíců tomu všemu „nasadilo korunu“. Tedy „koronu“. Můžeme si za to jako zaměstnavatelé zčásti sami, nebyli jsme ochotni začít dělat věci jinak. Očekávání mladých lidí je dnes jiné, než bývalo to naše, a na tom nic nezměníme. Co však můžeme změnit, je přístup nás, budoucích nebo stávajících zaměstnavatelů. Pokud se zeptáte těch, pro něž je práce v tomto oboru životním posláním a vidí i jeho pozitivní stránku, uslyšíte odpovědi jako: „Baví mě prostě dělat lidem radost“, „Je to super kreativní práce“, „Můžu cestovat a pracovat téměř po celém světě“, „V práci máme výbornou partu a atmosféru“, „V hotelu mám šanci rychle profesně růst“… Že takových motivovaných lidí je dnes už jen málo? Možná ano, ale i tato specifická doba jednou skončí a nás to právě teď nutí nejen bilancovat, ale především se zamýšlet nad tím, jak dál. A co příště udělat jinak a lépe. Že by lidé přestali chodit do restaurací a cestovat? To se rozhodně nestane. Ale zda budeme mít znovu šanci „zabodovat“ u těch nejmladších na trhu práce a naplnit jejich očekávání, to je nyní jen v našich rukou. Vnímání oboru se musí změnit a musíme reagovat na to, co dnes nejvíce mladé lidi zajímá. A tím je možnost učit se stále něco nového a s tím spojená šance na rychlý profesní růst. Protože pro ně je dnes bohužel pohostinství pouze a především náročná a nejasná karierní cesta. Hlavní problém nezávislých hotelů spočívá v tom, že jsou často malé a nabízejí jen málo příležitostí pro školení, postup a profesní růst. A to jsme si vzali za úkol změnit. Mentoringový program Hotelmax, který je k dispozici všem zájemcům z řad mladých zaměstnanců hotelů a restaurací od ledna 2020, je jednou z cest, kterou se snažíme tyto mladé lidi podpořit a dát jim možnost profesně růst stejně rychle, jako v jiných oborech. Naši mentoři jsou špičkami v oboru. Hovoří česky, ale jsou v hotelech a restauracích po celém světě. Právě oni jsou těmi, kdo stejnou cestou již jednou šli. Mladým lidem ale mohou dodat jistotu, že každý problém má své řešení. Pomohou každému z nich definovat úspěch v jejich kariéře, identifikovat nedostatky, na které by se měli zaměřit. Podpoří je v jejich sebejistotě, budou od nich pravidelně dostávat zpětnou vazbu, a navíc pak mohou jejich kariéru podpořit díky svým již existujícím kontaktům v oboru. Prostě s mentorem se nemožné může stát snadněji dosažitelným. Pohostinství je služba a je to opravdu krásná práce. My, co tuto službu již 25 let děláme, jsme o tom skálopevně přesvědčeni. Ale nadešel čas o tom svým přístupem přesvědčit i mladé lidi kolem nás. Protože nikdo z nás se jednou nechce dočkat stejného nápisu na dveřích své provozovny, jaký vyvěsil jeden rakouský hoteliér: "Je zavřeno – nemáme personál, zato však 500 000 nezaměstnaných. Sorry“. |
AutořiMilan Pavelka Archiv
February 2023
Kategorie |