Zajímá vás, které hotely a restaurace
přežijí krizi a proč? Kdykoliv slyšíme a nebo čteme o tom, že současnou krizi někteří nepřežijí, neubráníme se obavám o hotely a restaurace, které známe, nebo se kterými spolupracujeme. Není pochyb, že některé podniky zaniknou. Například ty, jejichž byznys model neodpovídá poptávce a tudíž byly na trhu navíc. Zaniknou také ty, jejichž náklady převyšují přidanou hodnotu nebo ztratily jediné trhy, na kterých byly závislé. Některé podniky také nepřežijí proto, že si do vedení vybraly nesprávné manažery. Co všechno v krizi ovlivňuje existenci restaurace, kavárny, baru nebo hotelu a kdo v tom zmatku má vůbec šanci přežít? Zaměřil jsem se na pět přístupů, které se už vyplatily. Opatření vlád a reakce na pandemii paralyzovaly cestovní ruch po celém světě. Máme za sebou první zkušenosti s restarty podniků i s obsazováním nových trhů. Známe jména hotelů a restaurací, které už úplně zmizely z mapy. K nim se postupně přidají další. Známe také jména hotelů i restaurací, které se s krizí vyrovnaly, okamžitě přijaly opatření a možná na tom budou ještě lépe než před krizí. Všímali jsme si toho, čím se liší od těch, kteří jsou odsouzeni k zániku. 1.Ty, které reagují rychle a nespoléhají se jen na státní pomoc „Čekat na záchranný kruh mě zdržuje, lepší je zkusit nejdřív plavat sama,“ říká majitelka hotelu v Karlových Varech, která nás kontaktovala, abychom společně připravili a realizovali účinnou strategii, která hotelu otevře nové trhy. Je na nich se svým podnikem mezi prvními, a tak se jí pravděpodobně podaří s výsledky prvního pololetí nejen přežít, ale výrazně si polepšit. „Žít z dotace je návykové. Zvyknout si na pomoc je nebezpečné, vyvolává to život ohrožující závislost a když se pak kohoutek uzavře, podnik může zkolabovat“, dodává. V podobném hotelu na Moravě se nám podařilo prodat dárkových poukazů za půl milionu v prvním měsíci a mezi tím pronajmou část kapacity na dlouhodobé pobyty. A tak se také obešel bez pomoci. 2.Ty, které mobilizují rezervy a zeštíhlují aparát „Byl jste první, komu jsem zavolal s jasným cílem, abyste nám pomohl se strategií obchodu a provozu. Změnil jste nám třetinu kapacity, a to nás zachránilo“, říká náš klient, majitel velkého městského resortu. Postupně jsme v jeho hotelu neproduktivní kapacity změnili v jiný typ ubytování, který byl vlastní silou na trhu prodán a obsazen pár hodin po dokončení. „Zbavil jsem se letos těch lidí, které jste mi doporučoval pustit do světa už vloni“, dodává jiný majitel z menšího hotelu ve stejném městě. V předchozím případě náš replacement (vyhledání krizového manažera) ušetřil hotelu miliony ještě před propuknutím čínské chřipky. Mezi tím na jiném místě republiky: „Zjistili jsme, že máme ve skladu tunu obalového materiálu, přes víkend postavili e-shop a založili profil na Facebooku. Dnes nás náš nápad s rychlým občerstvením do ulice drží nad vodou“, říká majitel restaurace, jehož 40 zaměstnanců od jara živí „take-away“ s rozvozem, kde se zaměstnanci střídají. 3.Ty, které aplikují nové účinné strategie „Naší strategií bylo vtáhnout vlastníky našich budov do hry. Jednání s majiteli dopadlo nad očekávání dobře, pomohli jste mi s přípravou“, děkuje nám provozovatel městského hotelu a apartmánového domu, kterému jsme pomohli uzavřít hybridní smlouvu. Díky tomu ihned snížil fixní náklady o 40%, domluvil zpětné započtení slevy od začátku roku výměnou za podíl majitele na zisku, který byl díky provozovateli pět let za sebou skvělý. Majitel to věděl, ale podíl z toho dříve neměl. Zkrátka, nejen obchodu, ale i nákladům a dlouhodobým smluvním platbám se nevyhnou změny. „Pomohli jste nám s konceptem hotelu, jsme nadšeni z řešení, které mám naprosto "sedlo" a věříme, že i našim hostům. Postupně vše realizujeme krok za krokem. Odborné věci vysvětlujete jasně a prakticky“, napsala nám do Hotelmaxu v hodnocení spolumajitelka hotelu, který jsme díky Masterplanu změnili z gruntu a už se těšíme, až se tam zajedeme digitálně detoxikovat, protože Bůh ví, že to potřebujeme. „Zjistila jsem, že hotely, restaurace, ale i agentury či další subjekty, které se propojují, mohou sdílet kromě zkušeností také zdroje. Této strategii říkám produktivní networking“, sdělila Petra Gryczová, která rozjíždí v České Republice mentoringový program pro obor hospitality. 4.Ty, které vytváří nové produkty a s nimi obsazují nové trhy „Moje sales manažerka měla manuál s popisem hotelu a služeb a já si uvědomila, že se už jedenáct let nezměnil. Nezůstala tu manažerka ani manuál. Nezůstal tu kámen na kameni“, říká ředitelka hotelu, ve kterém jsme zavedli Masterplan, náš program hlubokého restartu hotelu. Z pohledu ředitelky to byly razantní změny, ale my bychom bývali byli ještě odvážnější. Hotel změnil produkt podle přání nového trhu a už v druhé polovině července byl plně obsazen až do září. I přes opatření dostává poptávky a téměř vyprodal příští léto na novém trhu, což je z našeho pohledu rekordní výkon. 5. Ty, ve kterých všichni přemýšlejí jako majitelé Jaký je rozdíl mezi myšlením majitele a zaměstnance? V této krizi jsme svědkem neuvěřitelného nasazení a kreativity i od lidí, od kterých bychom to nečekali. Ale setkali jsme se i s manažery s úplně opačným přístupem, v pohodlném módu, kteří si podle jejich slov počkají, až co se stane a zatím nebudou dělat nic, protože by to znamenalo práci navíc a za tu nejsou zaplaceni. „Nechápu to, ale jednou se mi stalo, že manažer na nabídku řešení, které znamenalo okamžitý příliv hotovosti za pobyty v budoucnosti jen s 10% provizí řekl, že si to ještě nechá projít hlavou, ale že by rád majitelům pomohl. Už se mi neozval, a tak jsem oslovila jiné hotely“, říká Petra Horáková, která je jedním z podporovatelů iniciativy Zachraňme turismus a Dáme voucher, který podpořily stovky subjektů, a kromě edic dárkových voucherů nabízí pomoc stovkám hotelů a podniků po celé zemi. „Iniciativ vznikla spousta a některé třeba nebudou zcela úspěšné, ale nedokážu si představit, že bych jako majitel hotelu nezkusil každou z nich, pokud mě to stojí jenom trochu času s přípravou nabídky a nic neriskuji“, říká majitel wellness hotelu ve Východočeském kraji. Jakkoliv tvrdá a nekompromisní doporučení zvažujeme, měli bychom za nimi vidět udržitelnou budoucnost cestovního ruchu, lidi, jež vytvářejí smysluplný produkt, který svým zákazníkům poskytují a proto je jejich zdrojem živobytí. Šéfové, máte slovo…
Říká se jim různě – ředitelé, šéfové, vedoucí. Občas jim jdou zaměstnanci raději z cesty, ale po většinu času za nimi chodí pro radu, podporu, motivaci, někdy dokonce s osobními problémy. Šéfové zkrátka mají a budou mít poslední slovo. Kvůli opatřením spojených s koronavirovou pandemií se nyní ve většině hotelů a restaurací změnil nebo zastavil život. To je chvíle, kdy zaměstnanci k šéfovi upírají své zraky především. A v této době se více než kdy jindy projeví skuteční lídři. Ti, kteří budou schopni svým lidem znovu ukázat směr a budou je umět zapojit do nové, společné vize. Hotely a restaurace nastartovaly krizové plány, zredukovaly zaměstnance a udělaly všechna nutná opatření. Brzy však začnou řešit potíže s nově vzniklou situací – zkušených a kompetentních zaměstnanců v tomto oboru totiž zbude opravdu málo. Manažeři budou mít nové a menší týmy, budou se měnit náplně práce a organizační struktury. A najednou přijdou na řadu lidé, kteří doposud nebyli vystaveni novým výzvám a rolím. Budou mít vysokou míru motivace, budou rádi, že si je firma nechala, ale nebudou mít zkušenosti a znalosti, které od nich jejich šéfové budou potřebovat. I my máme společnou vizi. Rozhodli jsme se, že danou situaci na trhu cestovního ruchu využijeme jako jedinečnou příležitost k růstu. Příležitost k růstu mladých lidí v pohostinství, příležitost k růstu oboru jako takového. Dali jsme dohromady tým mentorů – ostřílených obchodníků a manažerů nejúspěšnějších hotelů a restaurací, provozní a generální ředitele, experty na řízení výnosů, otevírání hotelů, finanční řízení a vedení lidí. Profesionály, kteří mají mladým talentům co předávat. A my je propojujeme. Studie ukazují, že dobrý mentoring vede k rychlejšímu rozvoji jednotlivců i k novým příležitostem. Firmy, které podporují mentoring, jsou odměňovány vyšším zapojením svých lidí, udržením a sdílením znalostí. 71 % společností umístěných v žebříčku Fortune 500 nabízí vlastní svým zaměstnancům mentorské programy. Hotelmax, společně s těmi nejlepšími a za podpory silných společností, přináší mentoringový program pro mladé nebo začínající talenty oboru hospitality. Mentoring je způsob, kdy se učíme od někoho zkušenějšího, kdo již šel stejnou cestou před námi. Mentor dává jistotu, že každý problém má své řešení. Je to parťák, na kterého se můžete obrátit kdykoliv, kdy se chystáte udělat nějaké zásadní rozhodnutí. Šéfové, máte slovo! Podpořte i vy juniory vašich nových týmů. Mentoring je skvělou příležitostí, jak jim právě teď podat pomocnou ruku při dosahování společných cílů, jak je motivovat, jak obohatit jejich zkušenosti i osobní život. Je to jeden z nejdůležitějších a nejefektivnějších kroků, které pro ně můžete právě teď udělat. Protože aby mohl náš obor znovu růst, musí v první řadě růst jeho lidé! Zapojit do programu se můžete zde. Honzu Vlachynského jsem poprvé potkal před dvěma lety
na konferenci Travelcon v Budějovicích, kde jsme my dva měli společný panel pro hoteliéry. Já jsem na něm přednášel o tom, co to znamená standardizace služeb, jak je důležitá a Honza o tom, že standardy jsou na hovno a že bychom se na ně měli úplně vysrat. Sdílel jsem zkušenosti z rozjezdu městských i turistických hotelů, resortů a restaurací na desítkách míst u nás i ve východní Africe. Dostali jsem se k tomu, jak jsem vedle práce v korporaci založil firmu na dovoz oblečení a jak jsem ji prodal, jak jsem s kolegy založil český Institut pro pracovní psychodiagnostiku a vytvořil jsme nejlepší český měřící nástroj talentu a předpokladů. Honza se podělil o jedinečné zkušenosti z rozjezdů a hlavně růstu unikátních podniků jako brněnského baru, který neexistuje, koktejl baru Super Panda Circus, Baru slast, hotelu Anybody a stánků s Turbomoštem. Bylo to skvělé, zaujal mě jeho přístup nahlížet na věci z opačného konce, než 99% manažerů a od té doby jsme v kontaktu. Honza byl taky mezi prvními, na koho jsem si vzpomněl 13. března letošního roku, když nám vláda zavřela restaurace, bary a hotely. Krátce na to jsem se setkali na virtuální snídani COT, kde jsem ho měl v panelu, a kromě všeho možného jsem se dozvěděl, že připravuje knihu. Vím o něm, že je jeden z mála, ne-li jediný v hospitality, kdo se skutečně zamýšlí nad tím, jak vede lidi a jak to dělá a jestli by to nešlo líp. A když na to přijde, tak to hned udělá. V jeho podnicích jsem pak pracovně strávil nějaký ten večer i ráno a vzpomínám si, když jsem ve Čtyřech pokojích řekl servírce poté, co mi přinesla fantastické vejce Benedikt, že její filtrované kafe je tak trochu za trest. Okamžitě mi nabídla, že blízko je kavárna, kam mi skočí pro espreso, což jsem odmítnul a omluvil se, protože mě to zaskočilo. Na to mi Honza řekl, že se tam prostě chovají k hostu, jako kdyby byl u nich doma na návštěvě a já jsem pochopil, že to, co tenhle týpek říká, není proklamace, ale fakt. A že si na to budu muset zvyknout. Takže když jsem se dozvěděl, že píše knihu o vedení lidí, bylo mi jasné, že ji musím přečíst. A to jsem ihned udělal. Jeho kniha začíná tím, čím končila před osmi lety moje patnáctiletá ředitelská práce v jednom z největších řetězců. Že šéfové jsou největší překážkou skvělé práce a že šéfovství je zastaralé. Že se ve společnosti za posledních dvacet let změnilo úplně všechno. Kromě role šéfa. A že takovým šéfem už být nechci. No a taková nakládačka je ta kniha od začátku do konce, takže jsem jí přečetl za jeden den. A kus noci. Myslím si, že neznám ani jednoho šéfa, majitele firmy nebo generálního ředitele (a že jich znám nejmíň dvě tisícovky), kterému bych mohl říct – tu knihu nečti, nepomohla by ti. I když mám u každé kapitoly nějakou poznámku a někde i odlišný názor a za některé mohou mé zkušenosti s vedením lidí v rovníkové Africe a na ostrovech v Indickém oceánu, uvědomil jsem si, v čem je kniha přínosná pro každého šéfa v pohostinství. Nutí vás nevybíravým způsobem vystoupit z rutiny a stereotypů a jedině díky tomu můžete být schopni absolvovat jakoukoliv transformaci. Že tradiční šéfovství je v prdeli, jsem si uvědomil právě v Africe, když jsem na pracovních smlouvách viděl data narození 2000 a přicházel na to, že řetězcové standardy mohou být maximálně tak inspirací. Lidi potřebují k růstu víc než jen instrukci. Rozhlédněte se a zjistíte, že model psychopatický šéf, který všechno zná a ví nejlíp už přitahuje maximálně tak v politice, protože tam ještě mají volební hlas starší ročníky. Zkrátka, knihou profrčíte, jak nocí v baru a ráno, místo kocoviny, vám bude jasné, že existuje lepší cesta než každému říkat, co má dělat a že ji nesmíme přestat hledat. O tom bych si s Honzou ještě někdy docela rád promluvil. Knihu koupíte na jeho e-shopu a ten včetně recenzí také najdete, když si dáte název knihy do Googlu. Účastnil jsem se kurzu a tady jsou moje postřehy. Informace, které by vás měly zajímat, pokud si uvědomujete, že budete muset váš byznys zásadně změnit.
Řada z vás projevila o kurz zájem, my vám s radostí zprostředkujeme účast zdarma. Kurz je on-line, v češtině, trvá 5 hodin. Můžete skutečně zlepšit kreativitu pomocí on-line workshopu? Co naopak od online workshopu s Google očekávat vůbec nemůžete? Neexistuje asi nikdo, kdo by neznal Google. Jako jedna z mála zemí, jde sice Česko „svou cestou“, jako například Čína s Baidu, nebo Rusko s Yandexem ale od letošního srpna do října oslabil Seznam jako vyhledávač v ČR z 16 na 12%. Drtivě vítězí Google se svými 80% a stále roste. Nebudeme se zabývat důvody, proč tomu tak je, ale podíváme se na to, jak Google pomáhá podnikatelskému prostředí u nás a jak toho mohou využít hoteliéři a restauratéři, jako reprezentanti jednoho z digitálně nejzaostalejších oborů. Při přípravě mentoringového programu pro hoteliéry, kdy naše mentory trénuje mentoringový expert z Google, jsme se dostali k možnosti zprostředkovat workshopy, které pořádá Google za podpory Ministerstva průmyslu a obchodu. Ten úplně první, o kterém bude řeč, se jmenuje Design Thinking. Design Thinking je workframe, pracovní rámec, nebo-li postup, kterým docílíme zlepšení kreativního myšlení a jeho účinku. Už první screen mě přesvědčil, že hoteliéři by tento workshop opravdu neměli vynechat. Podle analýz 20 důvodů, proč nové firmy krachují, je na prvním místě (až ve 42% případů) zjištění, že krach zapříčinila nulová potřeba na trhu. To znamená, že výrazný podíl produktů, služeb, balíčků služeb dávají firmy na trh bez toho, že by si předem ověřily, zda je o takovou produkci zájem. V našem případě hoteliéři investují do vybavení hotelu, restaurace, wellness atd., aniž by měli jistotu, že přicházejí s řešením, o které lidé stojí. A jak přijdeme na takové řešení, které spojí námi vytvořené technické předpoklady s obchodem? Průnik obchodu s technologií potřebuje ještě třetí orientační bod, a sice vhodnost. Kdybych měl shrnout postup do dvou vět, zněly by asi takto:
A tyto dvě věty se učíte pět hodin v týmu pětadvaceti lidí z různých oborů na modelových příkladech aplikovat. Od začátku až do konce. Průběžně jste rozřazováni do malých skupinek po 5 účastnících, každý má svou roli. První Aha efekt přichází těsně před pauzou na oběd, na kterou máte jen pětadvacet minut, takže buďte připraveni. Na oběd i na efekt. Uvědomíte si, že kreativní proces je úplně k ničemu, pokud mu nepředchází empatická analytika, kterou definujete a tyto dvě věci se naučíte opravdu provádět. Většina z nás totiž zaměňuje vlastní spekulaci a domněnku za hlas trhu. Pozor také na pasti typu: My přece moc dobře víme, co si host žádá. Popřípadě – my jsme ale výjimka. Nebo: My to tady ale děláme takhle už léta. Druhý aha efekt přichází těsně před závěrem, kdy si uvědomíte, že často předkládáme to, o čem jsme přesvědčeni, že je to nejlepší pro zákazníka a on je pouze tak blbý, že to nechce, hajzl jeden. Opaku toho se říká Iterativní proces (opakování v jiném kontextu) vy se jej naučíte a osvojíte si metodu, kterou aplikujete hned ten samý den a od té doby už napořád a začne ve vás hlodat, že byste asi měli vzít Google na milost a absolvovat třeba workshop digitální garáž (také zdarma), abyste si udělali jasno v technologiích a vyhledávačích a využili jejich potenciál naplno. Budete se divit, kolik toho děláte špatně a budete litovat, že jste to neudělali na jaře, vloni nebo aspoň včera. Uvědomíte si hořkou pravdu. A sice, že hotely a restaurace, byť v aktuálním designu, vybaveny technikou, jsou mentálně zaostalé a že nás velmi často definuje digitální negramotnost. A pak se nemůžeme divit, že jsme se nechali oblbnout od kdejakého natrénovaného obchodníčka, který na nás vytasil složitější model, než je provize cestovce, nebo trojčlenka. A zároveň vás naplní odhodlání s tím něco udělat, protože těch pět hodin Design Thinking vás posune správným směrem. Od kurzu nečekejte, že se parta lidí bude zabývat vaší konkrétní potřebou a vy odejete s řešením. Ne. Vy se naučíte způsob, jak na něj přijít sami, kdykoliv a kdekoliv. Tím to nekončí. V programu Hotelmax Talent Mentoring připravujeme řadu workshopů a jednáme s představiteli českého Google a inspirujeme se u Amazonu a dalších úspěšných firem. Cílem našeho jednání je připravit s Google workshop na klíč přímo pro hoteliéry a získat na něj podporu, abyste nemuseli nic platit. Investujete pouze čas a odhodlání a získáte soubor dovedností, které zlepší způsob, jakým přemýšlíte o byznysu. V hotelovém marketingu a prodeji, který jsme pokryli jedinečným programem Masterplan, máme připraveny strategie Google a Amazon, které na míru zavádíme do konkrétního hotelu. Strategie pro hotel rozpracujeme do taktik, vše jsme zjednodušili a připravili k použití, aby to neslo výsledky ihned. Sledujte náš web, náš Facebook a Instagram, ať vám neuteče žádná novinka. Registrujte se na našem webu do uzavřené skupiny hoteliérů, kde budete mít k dispozici ke stažení spoustu materiálů a případových studií. Sdílíme tam také harmongram kurtů Googlu. Na naše řešení nepotřebujete hodně času ani peněz. Aby mohl náš obor znovu růst, musí v první řadě růst jeho lidé. Tato myšlenka nás v Hotelmaxu provází od první chvíle. Pryč je však doba, kdy jsme nové vědomosti potřebné pro svou práci čerpali formou několikaletého distančního studia. Na to dnes není čas a přiznejme si, že ani není v silách škol (a nejen těch hotelových) reagovat na rychlost, jakou se kolem nás technologie a obory vyvíjí. Budoucnost učení je v přizpůsobení látky, obsahu a výuky konkrétním potřebám cílové skupiny. Do popředí vstupuje takzvané hybridní učení, které propojuje různé výukové metody. Klasické školení nebo trénink zde představují jen 10% ze všech vzdělávacích aktivit, dalších 20% představuje „učení se od ostatních“ - od odborníka, od mentora. A 70% je následné plnění úkolů a implementace získaných dovedností do praxe. MENTORING je unikátní způsob karierního rozvoje, kdy se učíme od někoho zkušenějšího, kdo již šel stejnou cestou před námi. Mentoři pomáhají svým následovníkům kráčet cestou bez zbytečných slepých uliček, nalézt správný směr, sebedůvěru či řešení. Mentorovaní navíc mají jedinečnou šanci odpozorovat a převzít od mentorů zkušenosti, kontakty nebo získat jasné představy o tom, jak zvládat novou pracovní pozici či osobní výzvu. PROGRAM MENTORING ZAČÍNAJÍCÍCH TALENTŮ je zaměřen především na ty, kteří se rozvíjet chtějí. Ať už za podpory svého zaměstnavatele, nebo sami za sebe. A my jim k tomu podáváme pomocnou ruku. Prohlubujeme jejich manažerské dovednosti a ukazujeme jim též atraktivitu oboru hospitality. NAŠIMI MENTORY JSOU zkušení profesionálové z řad ředitelů hotelů, členů managementu, vedoucích středisek, úspěšných manažerů a obchodníků špičkových hotelů. Máme přesah i do inovačních firem mimo náš obor. Aktuálně spolupracujeme s českým Google v rámci programu New generation of founders a Grow with Google a dalšími inovačními subjekty. Více se dozvíte na našich stránkách a můžete si zde stáhnout i Úvodní informační materiál. MEZI NÁMI – také vás při čtení těchto řádek napadlo, co bychom my v našich začátcích byly bývali dali za takového parťáka? Kolik šlápnutí vedle by nám to ušetřilo? Přinášíme do hotelů reálné tržby, za první týden jsme hotelům zprostředkovali byznys za 23 milionů.
Jako poradenská společnost, působící na trhu již osmým rokem, jsme od letošního března hledali způsoby, jak hoteliérům společně s know-how přinést i byznys. Obchodní model hotelů a restaurací tady fungoval třicet let setrvačně, bez výrazných inovací. Kromě elektronické distribuce v rezervačním oddělení, platebních terminálů a kartových zámků se toho ve srovnání s jinými obory moc nezměnilo. Dnes hoteliéři s naší pomocí mění způsob uvažování a rozhodování v tom, co dělají. Napříč celým hotelem. Od strategie, financí, přes personál a obchod, provoz a marketing. Získávají digitální znalosti, osvojují si aplikace, automatizaci, zjednodušují a zrychlují provoz i obchod. Spolupracujeme s českým Googlem, inspirovali jsme se strategiemi Amazonu. Připravili jsme pro hoteliéry Masterplan – restartovací program nové generace, obsahující know-how, přizpůsobené každému hotelu na míru a přináší přesně to, co hotel právě teď potřebuje. Zavádíme nové strategie na nových trzích. Hotely díky nám obsazují trhy, se kterými neměly dosud zkušenosti. Hoteliéři se s námi účastní grantových programů Grow with Google a New Generation of Founders. I když máme skvělou zpětnou vazbu od hoteliérů, ve kterých jsme Masterplan zavedli, chtěli jsme být také prvními, kdo kromě rad přináší také skutečný byznys. Nejen znalosti, ale skutečné tržby. Rozhodli jsme se, že spojíme síly s někým, kdo má přesah přímo k zaměstnancům velkých firem a korporací, například přes jejich fondy kulturních a sociálních potřeb, benefity a odměny, jelikož předpokládáme, že výpadek zahraničních a firemních zákazníků bude pro hotely dlouhodobý. Jsme denně ve vztahu s několika hotely na různých místech v zemi a řešíme v nich stejné problémy spojené s krizí – dramatický propad tržeb a ztráty. Proto bylo naší hlavní podmínkou nezatěžovat hotely žádnými vstupními náklady a kombinacemi slev. Stejně jako to dělají u Amazonu, který svou strategii agregace mezních zisků úspěšně uplatňuje na všech svých trzích. Začali jsme hledat partnera, který podobným způsobem pomůže hotelům prodávat za férové ceny. Výsledkem je dohoda na strategickém partnerství s iniciativou Zachraňme turismus a dnes společně přinášíme hoteliérům nástroj s garantovanou návratností. Nástroj, který může výrazným způsobem naplnit hotelu kapacity s mnohem nižšími náklady ve srovnání s provizemi, které hotely musí platit distributorům. A jak hotel získá nové klienty a tržby? Je to snadné. Připraví pro místní trh například dva typy voucherů se dvěma produkty, s jedním za 6 000 Kč a s druhým za 13 000 Kč. Může to být ubytování v kombinaci s další službou, záleží na typu hotelu. Na první produkt vydá 1000 voucherů na slevu 500 Kč, na druhý produkt vydá 1000 voucherů na slevu 1 500 Kč. Host, který pak v 1. pololetí příštího roku do hotelu přijede na pobyt v hodnotě 6 000 Kč nebo 13 000 Kč, při placení místo hodnoty 500 Kč nebo 1 500 Kč použije slevový voucher, který si v rámci nákupu pobytu navíc zdarma stáhnul z webu. Hotel až následně vyplatí provizi ve výši 40 % z hodnoty voucheru (tj. jen ze slevy), což v těchto případech znamená buď 200 Kč nebo 600 Kč. Předem neplatí nic a naši podporu i kampaň získává zdarma. My pomůžeme hotelům spočítat nabídku tak, aby nedevalvovaly svou hodnotu. Žádná slevová spirála, slevy ze slev, zničující provize, nic takového. V nabídce máme několik variant voucherů, včetně dárkových poukazů, na které máme poptávku od největších zaměstnavatelů z průmyslu, farmacie a bankovnictví. Hotel sám určuje, nakolik bude konkurenční se svou jedinečnou nabídkou. Podle zkušeností z první vlny voucherů a průzkumů trhu už známe chování zákazníků a jsme přesvědčeni, že i tentokrát Češi zamíří relaxovat a objevovat nová místa své země. Do programu se pochopitelně nejdřív hlásí hotely, které již získaly zkušenost s prvními pobytovými vouchery, ale snažíme se zařadit všechny. Podmínky a pravidla a instrukce pro hotely najdete zde. |
AutořiMilan Pavelka Archiv
February 2023
Kategorie |