HOTELMAX
  • Hotel Consulting
    • Prodej, nákup a pronájem hotelu
    • Restart a rozjezd hotelu
    • Zvýšení zisku hotelu a restaurace
    • Digitální strategie hotelu na míru
    • Hotelový marketing a prodej
    • Expertní mentoring
    • Personalistika hotelu a restaurace
    • Technologie a Inovace v hotelu a restauraci
    • Hotelové a restaurační systémy
  • E-shop
  • blog
  • KONTAKT
    • O nás
    • REFERENCE
    • Hotelmax v médiích
    • obchodní podmínky

hotelmax blog

nápady, postřehy a inspirace pro moderní hoteliéry  

Rozhodli jste se splnit si sen?

2/3/2023

 
Picture
Chcete si otevřít vlastní hotel?
 
Wow. Vymysleli jste úžasný koncept, který poskytuje jedinečné služby hostům. Dalším krokem je sepsání hotelového podnikatelského plánu. Je to něco jako seznam a mapa dohromady. Jako zkušený expert zabývající se správou hotelů jsem se přesvědčil, že právě v tomto bodě se většina podnikatelů zasekne.
 
Proč? Mnozí nemají čas a nevědí, co napsat, nebo jak spočítat finance.
Ale dokud svůj podnikatelský plán nedokončíte, nebudete schopni získat ani financování. Takže nakonec skončíte s nápady, které vám leží v hlavě a váš sen se vytratí. Nebo se pustíte do realizace něčeho, s čím vám později budu muset pomoci a může se stát i to, že ani já ani nikdo další nepomůže.
 
Ve skutečnosti není tak těžké sestavit dobrý hotelový podnikatelský plán. Je to pouze strukturovaný souhrn vašeho nápadu. Většina lidí se snaží do plánu zahrnout vše, co se týká jejich hotelového konceptu. To vede k super románu, něčemu takovému, jako Harry Potter. Jenže to už napsala Rowlingová.
 
Klíčem k úspěchu je vědět, co do hotelového podnikatelského plánu zahrnout a co tam naopak nedávat. Vytvořte si jasný plán úspěchu. Investory spíše nadchněte, než abyste je unudili k smrti, jak to dělá většina podnikatelských plánů plných nadbytečných informací. Když mě provází majitel - stvořitel po svém hotelu a valí mi do hlavy souvislosti se souvislostmi, od kterých nekorektně odvodil svůj byznys, je to občas fakt smutná procházka. 
 
Ve vašem plánu musíte čtenáře vést přesně tou cestou, kterou chcete.
Jedním z hlavních problémů je například to, že po přečtení první stránky většina podnikatelů často plně nepochopí, o co v hotelu jde. Přitom stačí tak málo.

Styl hotelu, kategorie, zaměření, velikost.

Pro investory a věřitele je zásadní, aby váš plán rychle pochopili, aniž by museli číst celý dokument a poslouchat story o vývoji pivovarnictví v Evropě jen proto, aby zdůvodnil svůj debilní nápad postavit pivovar v horách u hotelu, kam se nehodí nejen proto, že se tam někdy i půl roku jezdí jen rolbou.
 
Základy hoteliérského podnikatelského plánování

Pokud nebudete mít to štěstí, stát se mým klientem, a to se každému nepodaří, připravil jsem pro vás jednoduchou šablonu hotelového podnikatelského plánu. Váš plán by měl mít 10 částí plus dodatek s přílohami. 
 

Úvod
Analýza společnosti
Analýza odvětví
Analýza zákazníků
Analýza konkurence
Strategický plán
Operační plán
Manažerský tým
Finanční plán
Klíčové milníky
 
1. Úvod
Tato první část by se měla skládat ze dvou hlavních částí, kterými jsou:
Poslání (to je opravdový úvod): Asi tak řádek popisu společnosti, který vystihuje pouze podstatu vašeho hotelu (ne 2 řádky nebo odstavec). Vysvětluje, proč podnikáte nebo jakou obrovskou potřebu řešíte, která v současné době není uspokojena. Například v případě společnosti Lojza Hotels "Přesun modulárních hotelů do nedostatečně využívaných nemovitostí s cílem snížit náklady a čas na výstavbu".  Lojza Hotels neexistuje a tak ani tento zámr ne, ale věřím, že jen pro zatím.
Cíle: Čeho chcete dosáhnout (např. "Dosáhnout roční obsazenosti 90 %"). 
 
2. Analýza společnosti
Podrobnější informace o USP (unikátní prodejních důvod) vašeho hotelového či restauračního konceptu. 
 
3. Analýza odvětví
Informace o aktuálních trendech v odvětví a současném stavu trhu a o tom, jaký to bude mít dopad na váš hotel. To je nutné, protože investoři chtějí mít jistotu, že hotelovému průmyslu skutečně rozumíte. Pokud jste byli 12 x v Chorvatsku a 3 x na Maledivách a kamarád má taky hospodu, tak to nepovažuji za důkaz, že tomu rozumíte. Proto potřebujete někoho, kdo má expertní znalost. Slouží to jako základ, na kterém budou založena rozhodnutí, například o trendech a vývoji, které je třeba sledovat. 
 
4. Analýza zákazníků
Hloubkové informace o vašem cílovém trhu, včetně geografických, demografických, socioekonomických, psychografických a behaviorálních segmentačních údajů. Které typy hostů se budou ve vašem hotelu nejčastěji ubytovávat? Vysvětlete, které funkce budou splňovat potřeby a přání těchto hlavních segmentů, když uvažujete o lokalitě, vybavení a službách hotelu.
Jak v podstatě budou spotřebitelé odpovídat na otázku "Proč právě můj hotel?".
Snažte se ji rozdělit na bodovou hodnotu, kterou lze snadno sdělit (nedělejte ji příliš složitou). 
Zamyslete se nad následujícími příklady:
Psychografické údaje: zájmy, životní styl, osobnost, hodnoty, názory a postoje.
Behaviorální segmentace: nákupní chování, úroveň angažovanosti, loajalita zákazníků.
Demografické údaje: pohlaví, věk, rodinný stav a vzdělání
Geografické údaje: lokalita (země, stát, region, město)
Socioekonomické údaje
Každý z výše uvedených příkladů segmentace hotelu může být, pokud je dobře popsán, velmi cenný pro váš podnikatelský plán. Příkladem může být hotel nacházející se v plážovém městečku, kde byste měli být schopni popsat, jak se demografické a psychografické údaje liší v letním a zimním období. Zejména proto, že tento příklad je typický nižší poptávkou v zimě, kterou byste mohli kompenzovat správnou marketingovou strategií, kterou máte po ruce. Kdybych někdy napsal knihu o hotelovém byznysu a já to zvažuji, největší část bude zasvěcena této části, kterou všichni přeskakují, protože se nezdá důležitá.
 
5. Analýza konkurence
Rozeberete vaší místní konkurenci a uvedete jednotlivé silné a slabé stránky, míry obsazenosti a podílu na trhu (SWOT analýza). A nezapomeňte na to nejdůležitější; čím se od nich odlišujete. Čím vynikáte? Nedávno jsem si uvědomil, že moje arytmie, kterou mi úspěšně v pražském IKEMU odstranili, pocházela z odpovědi hoteliéra, že nejvíce se od konkurence jeho hotel odlišuje nižší cenou.
 
6. Strategický plán
Ten se skládá ze 3 částí:
a) Marketing: Jak přesně přilákáte zákazníky/hosty? Jak se budete umisťovat v myslích zákazníků? Jaké bude vaše sdělení pro různé segmenty vašeho obchodního mixu? Jak bude fungovat váš přímý marketing? Jaký bude plán pro vaše hotelové webové stránky, SEO, SEM a SMM? Budete dělat off-line propagaci? Digitální? S jakou strategií? Stručně řečeno, marketingová strategie vašeho hotelu by měla zahrnovat vše, co je třeba vědět o tom, jak propagovat váš hotel.
b) Distribuce: Jaké kanály třetích stran budete využívat a jak budete řídit dostupnost? Jaké technologie budete potřebovat?
c) Řízení příjmů: Jaké techniky tvorby cen a výnosů budete používat? Jaké budou vaše platební a storno podmínky? Jaké typy pokojů budete prodávat a jak je budete jednotlivě prodávat? Kolik scénářů výnosů bude vytvořeno? Kde mohu v případě potřeby kompenzovat toky příjmů nebo aspoň poptávek?
Ujistěte se, že máte možnosti naplánovat silnou strategii marketingu, distribuce a řízení příjmů. Našetřete na to a najměte experta. 
Věci se poměrně rychle komplikují a rozhodnutí outsourcovat řízení hotelů a příjmů vám pravděpodobně poskytne strategickou výhodu, a to jak ve fázi plánování, tak při realizaci vašich obchodních plánů. Na outsourcing ve věcech strategických jsem tady já.
 
7. Provozní či operační plán
Jak budete svůj hotel provozovat? Zamyslete se nad následujícími prvky:
Kolik zaměstnanců a vedoucích pracovníků budete potřebovat? 
Jaké jsou jejich pracovní náplně/odpovědnosti? 
Jaké by měli mít vzdělání a zkušenosti? 
Kdy by měli nastoupit? 
Jaké jsou vaše standardy služeb?
Budete vypracovávat návody a checklisty?
Jaké dodavatele budete využívat?
Jak budete řídit zásoby?
 
8. Manažerský tým
Uveďte v plánu zkrácené životopisy členů vašeho týmu. Zaměřte se na to, co vás jedinečně kvalifikuje k tomu, aby byl váš hotel tak úspěšný. Mít skvělý tým je klíčem k úspěchu a na zúčastněné strany zapůsobí důkladné vysvětlení přidané hodnoty, kterou každý z nich přináší.
 
9. Finanční plán
Uveďte počáteční náklady na hotel (kapitálové investice), průběžné náklady na podnikání, provozní výdaje a prognózy příjmů na příštích pět let. Tyto údaje by měly vždy vycházet z vaší Studie proveditelnosti hotelu. Mezi klíčové ukazatele výkonnosti, na které je třeba se zaměřit, patří očekávaná obsazenost, ADR (průměrná denní sazba) a RevPAR (výnosy na dostupný pokoj).
 
Pokud plánujete získat úvěr, uveďte, kolik finančních prostředků bude potřeba a kdy. Vysvětlete, jak budete generovat návratnost investice pro investory, nebo kdy budou vklady věřitelů zaplaceny.
 
10. Klíčové milníky
Jedná se o nejdůležitější úspěchy, po jejichž splnění bude mít váš hotel větší šanci na úspěch. Zamyslete se nad tím:
Výběr lokality – když si vyberete na ostrově nejhorší místo s dramatickým odlivem, žádná, ale fakt žádná strategie vám na trhu dovolené u moře nedovolí být ani průměrní. 
Povolení a licence – nedostanete živnost, pokud nemáte někoho kompetentního v týmu.
Výstavba hotelu – za dvacet pět let jsem otevřel přes stovku podniků a ani jeden opening nebyl v původním termínu.
Personál a školení – rozené recepční a rození kuchaři na naší planetě Zemi nežijí
Otevření 
Zlomová hodnota GOP
NOI Break-even
10% Ebitda no a tady někde můžeme říct, že jsme to rozjeli
Pokaždé, když je dosaženo jednoho z klíčových milníků, riziko věřitelů nebo investorů se snižuje. A po dosažení posledního klíčového milníku je šance na úspěch víceméně zaručena.
 
11. Přílohy
Zde uveďte jakékoli další důležité informace, videa, fotky, tabulky. Nezahlcujte hlavní části svého hotelového podnikatelského plánu příliš mnoha podrobnostmi. V této části je spíše podpořte přílohami. Ty nejúspěšnější projekty měly srozumitelné přílohy.

autor Milan Pavelka


Comments are closed.

    Autoři

    Milan Pavelka
    Petra Horáková
    Jitka Ševčíková
    Jan Pučálka
    Jan Bubeníček
    ​

    Archiv

    February 2023
    August 2022
    June 2021
    May 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    March 2020
    August 2019
    June 2016
    March 2016
    February 2016
    June 2015
    April 2015
    October 2014
    April 2014
    March 2014

    Kategorie

    All

    RSS Feed

Co říkají naši klienti na Google a v dalších recenzích?

Bez pana Pavelky bych stěží dokázal udělat titánský skok v mé pracovní kariéře. Přeskočit ze stavebnictví do gastronomie, a hned na manažerskou pozici, by bez jeho mentorského přístupu, školení, a hlavně praktických ukázek v gastroprovozu nebylo v žádném případě možné.
Ještě jednou děkuji za Vaši pomoc a mentorské vedení! Aleš Nevařil, F&B Manager

​
Milane, děkuji vám za marketinkovou deratizaci našeho hotelu a praktické šablony. JN, Karlovarský kraj.

Vážený pane Pavelko, děkuji vám za přípravu hotelu k prodeji.  Díky vám jsme hotel hladce prodali za správnou cenu. V okamžiku, kdy jste nám poslal první verzi investičního memoranda ke schválení, jsme si uvědomili, co vlastně prodáváme a co bychom měli požadovat. Vedlejším účinkem je zavedení aplikace Monday*, jejichž prodejce byste měl vyškolit. Jiří F, Olomoucký kraj, dnes již bývalý majitel, (*s aplikací Monday nespolupracuji, jsem pouze uživatel).

Koupili jsme hotel jako naprostí laici a až když to vázlo, hledali pomoc odborníků. Petra a Milan nás překvapili především lidským přístupem. Nebudou vám kázat nějaké suché teorie, naladí se na vaše specifické potřeby a zhodnotí možnosti konkrétního podniku. Pomohli nám s konceptem hotelu, jsme nadšení z řešení, které mám naprosto "sedlo" a věříme, že i našim hostům. Postupně vše realizujeme krok za krokem. Odborné věci vysvětlují jasně a prakticky. Návody, ke všemu, co kolem provozu hotelu potřebujete vědět, nám velice pomáhají – a můžete si je stáhnout u nich na webu.

Jsme vděční, že se naše cesty setkaly a přejeme spoustu dalších zajímavých projektů a spoluprací.
Eva a Karel Nejedlí
Digital detox hotel CHYTROV

Po letech v hotelovém byznysu jsem se již lecčemu naučila a snažím se své znalosti stále doplňovat. Váš ebook "Jak správně řídit finance vašeho hotelu a restaurace“ mě jednoduchým způsobem (konečně někdo) naučil, jak rozumět hotelovým financím. Přiloženou šablonu naše účetní pochválila a proto jsem se rozhodla investovat do restartu Masterplan. Bylo to správné rozhodnutí. Kromě všeho, zamilovala jsem si Trello! Děkuji celému týmu. Pavla Dvořáková, Hotel Liberty

Spolupráce s  HotelMax je jedním slovem perfektní - letité zkušenosti v oblasti hotelnictví jsou opravdu znát, Milanův přístup je velice profesionální, precizní a empatický. Jsme Vám velice zavázáni za Vaše podněty, připomínky a rady týkající se správy a nakopnutí byznysu v našem smarthotelu Nezvalova Archa. Kromě osobních profesních zkušeností předaných přímo na našich setkáních píše firma HotelMax také skvělé e-booky a další elektronické materiály. Za nás 5* a jednoznačné doporučení. Děkujeme!
"  OLOMOUC
​

"Milane, na spolupráci s Tebou se mi nejvíc líbilo, že jsi místo vzletných doporučení šel a ukázal a naučil mě, jak to udělat a taky mě pomohl jako mentor. Často si teď řeknu, když se musím rozhodovat, jak by se rozhodl Pavelka. A udělám to. Lukáš, ředitel resortu ****"  ZANZIBAR

"Děkujeme za první pořádný marketingový plán hotelu. Zvýšili jsme RevPar a zisk, majitel, zaměstnanci i hosté jsou spokojeni. Radek, MORAVA

"Děkujeme vám oběma za oči otevírající audit, pomoc s business plánem a nastavení financí podle řetězcových standardů. Ve spolupráci budeme pokračovat. Lucie" BRNO

"Jsou skvělí, poskytují praktickou pomoc. Všechno, co jsme potřebovali jsme dostali. Díky Hotelmaxu jsme se posunuli o velký kus dopředu." Kateřina, BRNO

Najali jsme si HotelMax na pomoc s rozjezdem nového samoobslužného hotelu v Olomouci Nezvalova archa. Pan Pavelka, který analyzoval chod a pak několik měsíců vedl náš tým byl vysoce profesionální. Jeho rady a podněty vedly k téměř k okamžité pozitivní reakci trhu. Preventivně zůstáváme v jeho péči. Cca jednou za 1/2 roku občerstvíme obvyklé provozní chody. Služby HoteMaxu můžeme vřele doporučit. Marek Novotný,
 LAVZEN s.r.o.

S Milanem jsem spolupracoval při restartu jednoho lázeňského a jednoho velkého kongresového hotelu. Jeho znalosti v oblasti obchodu a marketingu jsou neocenitelné, a to i pro zkušené hoteliéry. Otevře vám nové obzory a zlepší ekonomiku provozu. A pokud jste se rozhodli z nějakého důvodu hotel prodat, je tu opět Milan, který doporučí vhodného investora a nachystá hotel k prodeji tak, abyste zbytečně netratili. Myslím, že v současné době není lepší poradenská společnost na našem českém trhu, než je Hotelmax.
Václav Jirásek, PRAHA

Spolupráce s Hotelmax, respektive primo s panem Pavelkou byla velkym prinosem pro provoz naseho nove otevreneho hotelu. Dalsi devizou byl profesionalni a pratelsky pristup, plny znalosti a zkusenosti. Vsem vrele doporucuji. Jana, MARIÁNSKÉ LÁZNĚ


Pane Pavelko, pomohl jste restartovat můj wellness hotel, udělal pořádek v cenách, distribučních kanálech, zavedl jste up-selling a v druhé fázi spolupráce připravil hotel k prodeji, za což Vám děkuji. Martin Š, bývalý majitel resortu ****. Západní Čechy

Hotelmax přišel za pět minut dvanáct. Kromě toho, že nám zachránil dost peněz, které bychom utratili za špatně vybraný systém, nám pomohl se zavedením hotelového software a ukázal lidem, jak jim pomůže při práci. Myslím si, že nejméně jednoho člověka přesvědčil, aby nám neutekl kvůli změně. Petr P. provozovatelé hotelu 
**** ​Jižní Čechy


​

​





Kontaktujte nás

    Chcete být úplně první, kdo se

    ​dozví​ nejnovější informace?

odeslat
  • Hotel Consulting
    • Prodej, nákup a pronájem hotelu
    • Restart a rozjezd hotelu
    • Zvýšení zisku hotelu a restaurace
    • Digitální strategie hotelu na míru
    • Hotelový marketing a prodej
    • Expertní mentoring
    • Personalistika hotelu a restaurace
    • Technologie a Inovace v hotelu a restauraci
    • Hotelové a restaurační systémy
  • E-shop
  • blog
  • KONTAKT
    • O nás
    • REFERENCE
    • Hotelmax v médiích
    • obchodní podmínky