Chcete si otevřít vlastní hotel? Wow. Vymysleli jste úžasný koncept, který poskytuje jedinečné služby hostům. Dalším krokem je sepsání hotelového podnikatelského plánu. Je to něco jako seznam a mapa dohromady. Jako zkušený expert zabývající se správou hotelů jsem se přesvědčil, že právě v tomto bodě se většina podnikatelů zasekne. Proč? Mnozí nemají čas a nevědí, co napsat, nebo jak spočítat finance. Ale dokud svůj podnikatelský plán nedokončíte, nebudete schopni získat ani financování. Takže nakonec skončíte s nápady, které vám leží v hlavě a váš sen se vytratí. Nebo se pustíte do realizace něčeho, s čím vám později budu muset pomoci a může se stát i to, že ani já ani nikdo další nepomůže. Ve skutečnosti není tak těžké sestavit dobrý hotelový podnikatelský plán. Je to pouze strukturovaný souhrn vašeho nápadu. Většina lidí se snaží do plánu zahrnout vše, co se týká jejich hotelového konceptu. To vede k super románu, něčemu takovému, jako Harry Potter. Jenže to už napsala Rowlingová. Klíčem k úspěchu je vědět, co do hotelového podnikatelského plánu zahrnout a co tam naopak nedávat. Vytvořte si jasný plán úspěchu. Investory spíše nadchněte, než abyste je unudili k smrti, jak to dělá většina podnikatelských plánů plných nadbytečných informací. Když mě provází majitel - stvořitel po svém hotelu a valí mi do hlavy souvislosti se souvislostmi, od kterých nekorektně odvodil svůj byznys, je to občas fakt smutná procházka. Ve vašem plánu musíte čtenáře vést přesně tou cestou, kterou chcete. Jedním z hlavních problémů je například to, že po přečtení první stránky většina podnikatelů často plně nepochopí, o co v hotelu jde. Přitom stačí tak málo. Styl hotelu, kategorie, zaměření, velikost. Pro investory a věřitele je zásadní, aby váš plán rychle pochopili, aniž by museli číst celý dokument a poslouchat story o vývoji pivovarnictví v Evropě jen proto, aby zdůvodnil svůj debilní nápad postavit pivovar v horách u hotelu, kam se nehodí nejen proto, že se tam někdy i půl roku jezdí jen rolbou. Základy hoteliérského podnikatelského plánování Pokud nebudete mít to štěstí, stát se mým klientem, a to se každému nepodaří, připravil jsem pro vás jednoduchou šablonu hotelového podnikatelského plánu. Váš plán by měl mít 10 částí plus dodatek s přílohami. Úvod Analýza společnosti Analýza odvětví Analýza zákazníků Analýza konkurence Strategický plán Operační plán Manažerský tým Finanční plán Klíčové milníky 1. Úvod Tato první část by se měla skládat ze dvou hlavních částí, kterými jsou: Poslání (to je opravdový úvod): Asi tak řádek popisu společnosti, který vystihuje pouze podstatu vašeho hotelu (ne 2 řádky nebo odstavec). Vysvětluje, proč podnikáte nebo jakou obrovskou potřebu řešíte, která v současné době není uspokojena. Například v případě společnosti Lojza Hotels "Přesun modulárních hotelů do nedostatečně využívaných nemovitostí s cílem snížit náklady a čas na výstavbu". Lojza Hotels neexistuje a tak ani tento zámr ne, ale věřím, že jen pro zatím. Cíle: Čeho chcete dosáhnout (např. "Dosáhnout roční obsazenosti 90 %"). 2. Analýza společnosti Podrobnější informace o USP (unikátní prodejních důvod) vašeho hotelového či restauračního konceptu. 3. Analýza odvětví Informace o aktuálních trendech v odvětví a současném stavu trhu a o tom, jaký to bude mít dopad na váš hotel. To je nutné, protože investoři chtějí mít jistotu, že hotelovému průmyslu skutečně rozumíte. Pokud jste byli 12 x v Chorvatsku a 3 x na Maledivách a kamarád má taky hospodu, tak to nepovažuji za důkaz, že tomu rozumíte. Proto potřebujete někoho, kdo má expertní znalost. Slouží to jako základ, na kterém budou založena rozhodnutí, například o trendech a vývoji, které je třeba sledovat. 4. Analýza zákazníků Hloubkové informace o vašem cílovém trhu, včetně geografických, demografických, socioekonomických, psychografických a behaviorálních segmentačních údajů. Které typy hostů se budou ve vašem hotelu nejčastěji ubytovávat? Vysvětlete, které funkce budou splňovat potřeby a přání těchto hlavních segmentů, když uvažujete o lokalitě, vybavení a službách hotelu. Jak v podstatě budou spotřebitelé odpovídat na otázku "Proč právě můj hotel?". Snažte se ji rozdělit na bodovou hodnotu, kterou lze snadno sdělit (nedělejte ji příliš složitou). Zamyslete se nad následujícími příklady: Psychografické údaje: zájmy, životní styl, osobnost, hodnoty, názory a postoje. Behaviorální segmentace: nákupní chování, úroveň angažovanosti, loajalita zákazníků. Demografické údaje: pohlaví, věk, rodinný stav a vzdělání Geografické údaje: lokalita (země, stát, region, město) Socioekonomické údaje Každý z výše uvedených příkladů segmentace hotelu může být, pokud je dobře popsán, velmi cenný pro váš podnikatelský plán. Příkladem může být hotel nacházející se v plážovém městečku, kde byste měli být schopni popsat, jak se demografické a psychografické údaje liší v letním a zimním období. Zejména proto, že tento příklad je typický nižší poptávkou v zimě, kterou byste mohli kompenzovat správnou marketingovou strategií, kterou máte po ruce. Kdybych někdy napsal knihu o hotelovém byznysu a já to zvažuji, největší část bude zasvěcena této části, kterou všichni přeskakují, protože se nezdá důležitá. 5. Analýza konkurence Rozeberete vaší místní konkurenci a uvedete jednotlivé silné a slabé stránky, míry obsazenosti a podílu na trhu (SWOT analýza). A nezapomeňte na to nejdůležitější; čím se od nich odlišujete. Čím vynikáte? Nedávno jsem si uvědomil, že moje arytmie, kterou mi úspěšně v pražském IKEMU odstranili, pocházela z odpovědi hoteliéra, že nejvíce se od konkurence jeho hotel odlišuje nižší cenou. 6. Strategický plán Ten se skládá ze 3 částí: a) Marketing: Jak přesně přilákáte zákazníky/hosty? Jak se budete umisťovat v myslích zákazníků? Jaké bude vaše sdělení pro různé segmenty vašeho obchodního mixu? Jak bude fungovat váš přímý marketing? Jaký bude plán pro vaše hotelové webové stránky, SEO, SEM a SMM? Budete dělat off-line propagaci? Digitální? S jakou strategií? Stručně řečeno, marketingová strategie vašeho hotelu by měla zahrnovat vše, co je třeba vědět o tom, jak propagovat váš hotel. b) Distribuce: Jaké kanály třetích stran budete využívat a jak budete řídit dostupnost? Jaké technologie budete potřebovat? c) Řízení příjmů: Jaké techniky tvorby cen a výnosů budete používat? Jaké budou vaše platební a storno podmínky? Jaké typy pokojů budete prodávat a jak je budete jednotlivě prodávat? Kolik scénářů výnosů bude vytvořeno? Kde mohu v případě potřeby kompenzovat toky příjmů nebo aspoň poptávek? Ujistěte se, že máte možnosti naplánovat silnou strategii marketingu, distribuce a řízení příjmů. Našetřete na to a najměte experta. Věci se poměrně rychle komplikují a rozhodnutí outsourcovat řízení hotelů a příjmů vám pravděpodobně poskytne strategickou výhodu, a to jak ve fázi plánování, tak při realizaci vašich obchodních plánů. Na outsourcing ve věcech strategických jsem tady já. 7. Provozní či operační plán Jak budete svůj hotel provozovat? Zamyslete se nad následujícími prvky: Kolik zaměstnanců a vedoucích pracovníků budete potřebovat? Jaké jsou jejich pracovní náplně/odpovědnosti? Jaké by měli mít vzdělání a zkušenosti? Kdy by měli nastoupit? Jaké jsou vaše standardy služeb? Budete vypracovávat návody a checklisty? Jaké dodavatele budete využívat? Jak budete řídit zásoby? 8. Manažerský tým Uveďte v plánu zkrácené životopisy členů vašeho týmu. Zaměřte se na to, co vás jedinečně kvalifikuje k tomu, aby byl váš hotel tak úspěšný. Mít skvělý tým je klíčem k úspěchu a na zúčastněné strany zapůsobí důkladné vysvětlení přidané hodnoty, kterou každý z nich přináší. 9. Finanční plán Uveďte počáteční náklady na hotel (kapitálové investice), průběžné náklady na podnikání, provozní výdaje a prognózy příjmů na příštích pět let. Tyto údaje by měly vždy vycházet z vaší Studie proveditelnosti hotelu. Mezi klíčové ukazatele výkonnosti, na které je třeba se zaměřit, patří očekávaná obsazenost, ADR (průměrná denní sazba) a RevPAR (výnosy na dostupný pokoj). Pokud plánujete získat úvěr, uveďte, kolik finančních prostředků bude potřeba a kdy. Vysvětlete, jak budete generovat návratnost investice pro investory, nebo kdy budou vklady věřitelů zaplaceny. 10. Klíčové milníky Jedná se o nejdůležitější úspěchy, po jejichž splnění bude mít váš hotel větší šanci na úspěch. Zamyslete se nad tím: Výběr lokality – když si vyberete na ostrově nejhorší místo s dramatickým odlivem, žádná, ale fakt žádná strategie vám na trhu dovolené u moře nedovolí být ani průměrní. Povolení a licence – nedostanete živnost, pokud nemáte někoho kompetentního v týmu. Výstavba hotelu – za dvacet pět let jsem otevřel přes stovku podniků a ani jeden opening nebyl v původním termínu. Personál a školení – rozené recepční a rození kuchaři na naší planetě Zemi nežijí Otevření Zlomová hodnota GOP NOI Break-even 10% Ebitda no a tady někde můžeme říct, že jsme to rozjeli Pokaždé, když je dosaženo jednoho z klíčových milníků, riziko věřitelů nebo investorů se snižuje. A po dosažení posledního klíčového milníku je šance na úspěch víceméně zaručena. 11. Přílohy Zde uveďte jakékoli další důležité informace, videa, fotky, tabulky. Nezahlcujte hlavní části svého hotelového podnikatelského plánu příliš mnoha podrobnostmi. V této části je spíše podpořte přílohami. Ty nejúspěšnější projekty měly srozumitelné přílohy. autor Milan PavelkaComments are closed.
|
AutořiMilan Pavelka Archiv
February 2023
Kategorie |