top of page
Obrázek autoraMilan Pavelka

Najdi svého personalistu! Druhé pokračování seriálu o typech osobností v hotelu.

Aktualizováno: 28. 9.




Pokud jste někdy pracovali v hotelu, určitě jste se setkali s různými typy osobností kolegů a nadřízených. V tomto díle se podíváme na oddělení, které nebývá velké, z pohledu vlastníka hotelu patří mezi nákladová střediska, ačkoliv s výnosy souvisí zásadně nejvíc. Lidské zdroje, personální oddělení, personalisté. A právě tito nenápadní hrdinové v zákulisí hotelového byznysu, jsou často zdrojem těch nejzajímavějších příběhů. Každý hotel má obvykle jen jednoho, ale během let se jich může vystřídat celá řada, a každý je úplně jiný než ten předchozí. Ani jeden není stejný jako ten, co byl předtím, a už vůbec ne jako ten, co přijde po něm. Pojďme si tedy představit devatero nejčastějších typů personalistů, které jste možná během své kariéry potkali.


1. Pochodující zákoník práce


Tento typ personalisty je chodící encyklopedie pracovního práva. Když se ho zeptáte na dovolenou, dokáže vám přesně říct, kolik dnů vám zbývá a proč. Pravidla jsou pro něj svatá a každý zaměstnanec by měl vědět, jaká práva a povinnosti mu přísluší. Pokud přijdete s něčím, co odporuje zákoníku práce, už má připravené vysvětlení a právní podklady. Je to člověk, na kterého se můžete spolehnout, když potřebujete vědět, na čem jste, ale na přílišnou flexibilitu u něj nenarazíte.


2. Motivační kouč


Tento personalista by dokázal nadchnout i žulovou sochu. Jeho kancelář je plná plakátů s inspirativními citáty a jeho energie je téměř nakažlivá. Pokud máte špatný den, dokáže vás povzbudit a přimět vás, abyste věřili, že zítřek bude lepší. Jeho víkendové školení byste možná radši prospali, ale po hodině s ním máte pocit, že byste mohli vylézt na Sněžku vidět východ Slunce a po obědě pak znovu na jeho západ. Na druhou stranu, pokud hledáte někoho, kdo vás vždycky jen vyslechne a nebude vám říkat, že všechno bude dobré, budete muset zkusit jinou kancelář.


3. Matka Tereza


Když vejdete do její kanceláře, hned vám nabídne kávu, čaj a sušenky Lotus. Její hlavní zbraní je empatie a nikdy vás nenechá odejít, dokud si nebude jistá, že je vám lépe. Působí jako terapeut, který by vás nejradši objal a řekl, že všechno bude v pořádku. Problém je, že její soucitná povaha občas brání tomu, aby řešila věci efektivně a rychle. Je skvělá posluchačka, ale někdy se z její kanceláře vynoříte s hromadou dobrých rad ale minimem konkrétních řešení.


4. Ex-manažer odněkud jinud


Jeho zkušenosti z nejrůznějších řetězců a světových hotelů z něj dělají chodící encyklopedii hotelových příběhů a zážitků. Každý problém, který nastane, umí porovnat s něčím, co zažil „v Hiltonu v Dubaji“ nebo „když jsem dělal pro Ritz-Carlton v Londýně“, či alespoň "tenkrát v Marriottu". Máte pocit, že se mu nic nemůže rovnat, a zároveň si kladete otázku, proč teda vlastně skončil tady, ve vašem hotelu, když to všude bylo tak skvělé. Je to inspirativní člověk, ale jeho rady jsou občas těžko použitelné v běžném provozu toho vašeho hotelu.


5. Tabulkář


Tento typ personalisty žije pro čísla a statistiky. Jeho kancelář vypadá jako velín NASA a každý problém umí vyřešit grafem nebo tabulkou. Když mu řeknete, že máte pocit, že pracujete příliš, odpoví: „Pojďme se na to podívat z pohledu docházky a produktivity práce.“ Vše analyzuje, kategorizuje a digitalizuje. Jeho svět je řízen efektivitou, a pokud hledáte někoho, kdo vás vyslechne a pochopí vaše pocity, měli byste se porozhlédnout jinde. Pokud ale chcete optimalizovat svůj pracovní rozvrh, spočítat FTE a snížit osobní náklady, je to ten pravý člověk.


6. Věčný vtipálek


Na první pohled to vypadá, že bere všechno na lehkou váhu. V každé situaci má připravený vtip nebo hlášku, která odlehčí atmosféru. Když mu přijdete říct, že se chystáte na dovolenou, odpoví: „Výborně, já bych si ji vzal taky, ale bohužel mě generál nepustí.“ Jeho smysl pro humor často mate – mnozí si myslí, že nebere svou práci vážně. Jenže pod povrchem skrývá schopnost profesionálně a efektivně řešit problémy s nadhledem a klidem, který ostatní dokáže uklidnit. Na jeho přínos se často přijde až tehdy, když odejde, a tým si uvědomí, jak moc jeho lehkost a humor pomáhaly a jak profesionální a aktuální byly jeho přístupy. Jenže už je pozdě. Je pryč.


7. Toxická intrikánka - kádrovačka


Na první pohled je to sympatická profesionálka, která se usmívá, jako by právě vyhrála Miss Sympatie. Ale nenechte se zmást! Její pravá síla spočívá v manipulaci a šíření drbů. Dokáže rozložit celý tým svými zákulisními hrami a intrikami. Přátelí se s tím, kdo je zrovna na vrcholu, a pokud to nevyhovuje jejím plánům, rychle změní stranu. Její metody jsou někdy tak rafinované, že když zmizí, zanechá za sebou jen chaos a zmatek. Pokud jste si teď na někoho konkrétního vzpomněli, nezoufejte – nejste v tom sami.


8. Empatický tahoun


Je to člověk, který táhne tým jako lokomotiva. Vždycky má pochopení pro ostatní, je připraven pomoct, a když vidí problém, neváhá a řeší ho s nasazením hodným hrdiny. Ale i superhrdinové mají své hranice. Postupně bere na svá bedra tolik problémů ostatních, až se jednoho dne přehřeje a sesype. Najednou zmizí z kanceláře, a když se vrátí, už to není ten stejný člověk. V tu chvíli si všichni uvědomí, že starat se o ostatní je krásné, ale také nebezpečně vyčerpávající povolání.


9. Klidná síla


A na závěr si představte personalistu, který v sobě kombinuje ty nejlepší vlastnosti všech předchozích typů. Zná zákoník práce, ale ví, kdy je třeba být flexibilní. Umí motivovat, ale neztrácí se v přehnaných ideálech. Má empatii, ale i realistické hranice. Mluví z něj zkušenost, ale neupadá do povýšenosti. Chápe data, ale také ví, že za každým číslem je lidský příběh. A hlavně, má smysl pro humor, který používá jen tehdy, kdy je to vhodné. Tento typ personalisty je vzácný jako čtyřlístek v trávě, ale pokud jste ho někdy potkali, můžete si gratulovat. Zlepšil vám den a ani jste si nevšimli, že vám zrovna dal nějaký ten úkol navíc, který kráčíte s radostí splnit.


Ať už narazíte na kteréhokoli ze zmíněných personalistů, pamatujte, že každý z nich přináší do hotelového života něco jedinečného. Jeden vás utluče paragrafy, druhý vám rozšíří obzory pomocí citátů z motivačních knih, třetí vám mezi řečí připraví osobní drama hodné dvoutisícého dílu Ulice. Ale bez nich by hotelový svět nebyl to, co je. Byl by to chaotický experiment, kde si každý dělá, co chce, což vlastně zní docela lákavě… dokud si neuvědomíte, že tím pádem se vaše výplata nemusí objevit na účtu a že VZP očekává vaše pojištění, jelikož vás zapomněli přihlásit.


Jedna moje kamarádka, velice dobrá personalistka, dostala slovo na velké konferenci, kde sedělo asi 400 hoteliérů. Byl jsem tam tehdy s ní, coby morální podpora. Máme mnoho společného, ale nejvíc nás pojí vnitřní mladost ducha. Jsem stejně staří a stejně mladí. Měla mluvit o různosti generací a bylo vidět, jak ze sebe zpočátku šroubovaně souká naučené věty. Chvílema jsem si říkal, ok, za pár miliard let vyhasne slunce a na tuhle chvíli si nikdo ani nevzpomene, to bude dobrý. Najednou se ale zastavila, zapla „samu sebe“ a řekla: „Já nedělám rozdíly mezi generacemi a ani v ně nevěřím. Já mám ráda mladé lidi. Já mám tak ráda mladé lidi, že jsem se rozvedla a jednoho mladšího si vzala za manžela.“ V tom okamžiku ukázala lidskost a autenticitu, a celý sál byl rázem její. Během proslovu řekla všechno, ale svým autentickým způsobem. Potlesk na konci jejího vystoupení byl mohutný a já si uvědomil, jak je důležité ukázat zranitelnost a lidskost – i když jste zrovna v roli toho, kdo má vše pevně v rukou.


Takže až vám příště personalista odmítne žádost o dovolenou, protože „teď se to prostě nehodí“, nebo vás donutí jít na další „dobrovolné“ školení, poděkujte mu. Možná si právě zachraňuje poslední zbytky duševního zdraví… a nebo toho vašeho. A pokud ho po letech potkáte v jiném hotelu, nebo snad na nějaké personalistické konferenci, kde vám bude vyprávět, jak to vlastně všechno myslel dobře, naslouchejte. Možná se konečně dozvíte, proč vám tenkrát zakázal nosit džíny do práce, nebo doporučil ten piercing z nosu přestěhovat do kapsy.


Příště se podíváme do jiné části hotelu, kde narazíme na další nezapomenutelné postavy a sice kuchaře, kteří si myslí, že se Gordon Ramsay od nich učil křičet a Pohlreich od nich odposlouchal vtipné hlášky, nebo pokojské, co mají přehled o vašem soukromém životě lepší, než Google. Nebo se podíváme do salesu a rezervací, kde dokážou prodat i to, co neexistuje.




36 zobrazení0 komentářů

Comments


bottom of page