HOTELMAX
  • Hotel Consulting
    • Prodej, nákup a pronájem hotelu
    • Restart a rozjezd hotelu
    • Zvýšení zisku hotelu a restaurace
    • Digitální strategie hotelu na míru
    • Hotelový marketing a prodej
    • Expertní mentoring
    • Personalistika hotelu a restaurace
    • Technologie a Inovace v hotelu a restauraci
    • Hotelové a restaurační systémy
  • E-shop
  • blog
  • KONTAKT
    • O nás
    • REFERENCE
    • Hotelmax v médiích
    • obchodní podmínky

hotelmax blog

nápady, postřehy a inspirace pro moderní hoteliéry  

Kompetence v hotelu

8/15/2022

 
Picture
Jaké jsou aktuální klíčové kompetence hoteliéra, manažera marketingu
a prodeje, nebo chcete-li DOSM, jak je poznáte a jak se na kompetencích dá vydělávat.

 
Asi před pěti lety jsem o kompetencích v pohostinství psal a setkal jsem se velmi zajímavými nápady od vás, kteří post četli a rozhodli se mě kontaktovat. Jako spoluautor kompetenčních modelů v hotelnictví a později i dalších oborech, jsem mnohokrát se svými klienty řešil pracovní náplně managementu, zejména v marketingu a prodeji. Od prvních pandemických opatření v roce 2020 tvořím vedle pohostinství i kompetenční modely ve stavebnictví a energetice. Všimnul jsem si, jak výrazně se za třicet let změnily požadavky na znalosti a dovednosti manažerů v různých oborech. Jak rychle je získávají a zavádějí do práce a jakou měrou se to projevuje ve výsledku. Zároveň si všímám, s jakým zpožděním ve srovnání s nimi je tomu tak u hoteliérů. Generacím, od kterých jsem se učil já, stačila na celou hotelovou kariéru maturita, diplom nebo výuční list a to další, co potřebovali v oboru, se postupně naučili od starších kolegů. Během kariéry pak třeba i zapomněli tu část znalostí, které nepoužívali a novinkám, těm se bránili. Případně soustředili pozornost vzniku důvodů, proč se inovacím vyhýbat.
 
S tím si dnes hoteliér nevystačí, dokonce ani na začátku kariéry. A to nejen v marketingu a prodeji, ale i oblasti provozní a zejména v managementu. Podnik je organický systém a v jeho kultivaci nemůžete vynechat ani jednu jeho část. Protože jsem ve styku s Talent Partnery ve firmách po celém světě, pokusili jsme se společně najít šest nejvýznamnějších kompetencí, které definují dnešního úspěšného hoteliéra a v minulosti pro jeho práci třeba nebyly až tak důležité.  Rozhodli jsme se je pravidelně aktualizovat a zde je aktuální žebříček pro rok 2022
 
1. Empatie 
Tato kompetence je definována jako upřímná snaha o pochopení a respektování pohledu na věc a emocí druhých. Kompetentní jsme, když aktivně nasloucháme, dáváme najevo druhým, že jsou vyslyšeni. Expert doporučuje, abychom si ve svém rozvrhu blokovali pravidelný čas, připravili si předem body k diskusi a pravidelně vyjadřovali poděkování. Lídři na vysokých úrovních musí nadále hnát podnik kupředu, aby zajistili trvalý úspěch všech. Zároveň však platí, že pokud se zaměstnanci necítí být opečováváni, pak se to pravděpodobně odrazí i v jejich pracovních výsledcích. Jako kompetentní empatičtí lídři jdeme dál než jen k projevování empatie uvnitř podniku. Nelitujeme kolegy a podřízené v krizi, ale ptáme se jich, co by jim aktuálně pomohlo. V krizi jsme schopni odložit vlastní obavy a strach a projevit odvahu a jít příkladem. Osobní zkušeností je to, že můj tým musí vědět, že po něm nežádám nic, co nejsem připraven sám udělat. 
 
2. Nezlomnost a odhodlání denně chodit s kůží na trh – osobní marketing
Na denní bázi jsme nuceni provádět většinou nevratná rozhodnutí na kterých závisí obchodní úspěch našich týmů. Opouštíme komfortní zónu řešením „stretch“ úkolů. To jsou ty, při kterých se musíme pustit do věcí přesahující naše dosavadní zkušenosti. Často jsme vystaveni kritice, pokud naše volba nebyla ta nejlepší. Naopak, pokud bylo rozhodnutí úspěšné, jsme rychle kopírováni konkurencí. Poslední dva roky jsme nepřetržitě pod tlakem lokálních vlád a jejich rozhodnutí nás omezovat, ať už z jakéhokoliv důvodu.  A to se neúnavně opakuje a my jsme tehdy kompetentní, když jsme odhodláni tomu nezlomně čelit a když nás kritika nezraňuje.
 
3. Schopnost rychle akceptovat selhání
Selhání se nelze vyhnout a nevěřte nikomu, kdo tvrdí opak. Několikanásobně rychlejší obchodní případy, informovanost a náročnost partnerů a hostů, proměnlivosti trhu, ekonomické i bezpečnostní kondice státu a naše odhodlání s tím něco dělat, sebou jako vedlejší efekt nesou vyšší četnost chyb. V provozu i v obchodování. Ale jen akceptovanou a přiznanou chybu můžete napravit. Znám majitele skupiny podniků, který za první chybu (která se neopakuje, kterou nikdo dosud neudělal) dává finanční odměnu a říká, že chyba je kámoš. 

4. Schopnost vyhýbat se průměrnému řešení a dělat to nejlepší, co umíme (better fit to better market)Často se v kvalitě řešení rozhodujeme mezi tím „co bychom ještě mohli“ a „co stačí“. To, co stačilo, je nedostatečné. Nikdo už po nás nechce jen to, co stačí a ani my bychom to neměli od sebe chtít. Měli bychom pokaždé najít místo, které můžeme ještě vylepšit. Dát tomu extra míli navíc směrem k motivaci zákazníka nebo partnera. Lépe na míru lepšímu zákazníkovi. Všímám si také toho, že ti nejúspěšnější hoteliéři jsou často ve spojení nebo se inspirují lidmi z jiného byznysu, kteří ve svých oborech reprezentují to nejlepší. Jejich koncepty jsou díky této kompetenci výdělečné a dlouhodobě udržitelné. 
 
5. Podpora technologických novinek a nových zkušeností
Často se setkávám s tím, že někteří hoteliéři stagnují jen proto, že si myslí, že si vystačí s původním souborem dovedností, s tím, co důvěrně znají. Například nemají rádi sociální sítě, aplikace, nové technologie a brání se novým zkušenostem. Chtějí si udržet svoje místo, ale odmítají novinky. Jenže když se podíváte na skutečně úspěšné podniky, tak zjistíte, že jejich konkurenční výhodou je, že jsou naopak technologicky velmi pokročilí a inovativní. Že nápady podporují, vytvářejí bezpečné prostředí pro jejich vznik. Za každým úspěšným konceptem je nápad, nějaký drobný pokus pohnout světem a je nezodpovědné to přehlídnout.
 
6. Polymath Skill Set 
Snad mi odpustíte, že se mi nepodařilo najít stručný český ekvivalent, ale shodli jsme se na tom, že úzká hotelová a restaurační specializace je nedostatečná a že hoteliér aktuálně potřebuje znalosti napříč mnoha obory, ekonomikou, obchodem, marketingem, pracovním i obchodním právem, informačními technologiemi, etikou, emoční inteligencí, psychologií a seznam žádoucích kompetencí a dovedností se neustále rozrůstá. 
 
Vzpomínám na první průzkum kompetencí, které jsem jako ředitel marketingu a prodeje prováděl v tehdy největším českém hotelovém řetězci. Společně s partnerem ve firmě, která 20 let poskytuje řešení v oblasti náboru a talent managementu a ve které vlastním podíl, šli poprvé do terénu v rámci akademické činnosti. Byli jsme překvapeni, že první kompetencí 35 testovaných hoteliérů byla znalost oboru, další Time Management, dodržování standardů, plánování, řízení. Na konci byla komunikace, vedení vztahů a orientace na zákazníka. To byl pravěk. 
 
Aktuálně se 7 let se věnuji tvorbě kompetenčních modelů a růstu talentů podle úrovně kompetencí napříč obory a mohu srovnávat výkony firem, které podporují vzdělávání a růst podle užitečných kompetencí a na druhé straně těch podniků, které lidi občas plošně školí ve stejné dovednosti či znalosti. Přišel jsem na to, že většina lidí v těch úspěšných podnicích potřebuje vědět co, jak a proč mají dělat, jak to dosud ostatním šlo nejlépe a jaké kompetence z těch, které mají, jim umožní to celé posunout lepším směrem. 
 
Milan Pavelka

Comments are closed.

    Autoři

    Milan Pavelka
    Petra Horáková
    Jitka Ševčíková
    Jan Pučálka
    Jan Bubeníček
    ​

    Archiv

    August 2022
    June 2021
    May 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    March 2020
    August 2019
    June 2016
    March 2016
    February 2016
    June 2015
    April 2015
    October 2014
    April 2014
    March 2014

    Kategorie

    All

    RSS Feed

Co říkají naši klienti na Google a v dalších recenzích?

Bez pana Pavelky bych stěží dokázal udělat titánský skok v mé pracovní kariéře. Přeskočit ze stavebnictví do gastronomie, a hned na manažerskou pozici, by bez jeho mentorského přístupu, školení, a hlavně praktických ukázek v gastroprovozu nebylo v žádném případě možné.
Ještě jednou děkuji za Vaši pomoc a mentorské vedení! Aleš Nevařil, F&B Manager

​
Milane, děkuji vám za marketinkovou deratizaci našeho hotelu a praktické šablony. JN, Karlovarský kraj.

Vážený pane Pavelko, děkuji vám za přípravu hotelu k prodeji.  Díky vám jsme hotel hladce prodali za správnou cenu. V okamžiku, kdy jste nám poslal první verzi investičního memoranda ke schválení, jsme si uvědomili, co vlastně prodáváme a co bychom měli požadovat. Vedlejším účinkem je zavedení aplikace Monday*, jejichž prodejce byste měl vyškolit. Jiří F, Olomoucký kraj, dnes již bývalý majitel, (*s aplikací Monday nespolupracuji, jsem pouze uživatel).

Koupili jsme hotel jako naprostí laici a až když to vázlo, hledali pomoc odborníků. Petra a Milan nás překvapili především lidským přístupem. Nebudou vám kázat nějaké suché teorie, naladí se na vaše specifické potřeby a zhodnotí možnosti konkrétního podniku. Pomohli nám s konceptem hotelu, jsme nadšení z řešení, které mám naprosto "sedlo" a věříme, že i našim hostům. Postupně vše realizujeme krok za krokem. Odborné věci vysvětlují jasně a prakticky. Návody, ke všemu, co kolem provozu hotelu potřebujete vědět, nám velice pomáhají – a můžete si je stáhnout u nich na webu.

Jsme vděční, že se naše cesty setkaly a přejeme spoustu dalších zajímavých projektů a spoluprací.
Eva a Karel Nejedlí
Digital detox hotel CHYTROV

Po letech v hotelovém byznysu jsem se již lecčemu naučila a snažím se své znalosti stále doplňovat. Váš ebook "Jak správně řídit finance vašeho hotelu a restaurace“ mě jednoduchým způsobem (konečně někdo) naučil, jak rozumět hotelovým financím. Přiloženou šablonu naše účetní pochválila a proto jsem se rozhodla investovat do restartu Masterplan. Bylo to správné rozhodnutí. Kromě všeho, zamilovala jsem si Trello! Děkuji celému týmu. Pavla Dvořáková, Hotel Liberty

Spolupráce s  HotelMax je jedním slovem perfektní - letité zkušenosti v oblasti hotelnictví jsou opravdu znát, Milanův přístup je velice profesionální, precizní a empatický. Jsme Vám velice zavázáni za Vaše podněty, připomínky a rady týkající se správy a nakopnutí byznysu v našem smarthotelu Nezvalova Archa. Kromě osobních profesních zkušeností předaných přímo na našich setkáních píše firma HotelMax také skvělé e-booky a další elektronické materiály. Za nás 5* a jednoznačné doporučení. Děkujeme!
"  OLOMOUC
​

"Milane, na spolupráci s Tebou se mi nejvíc líbilo, že jsi místo vzletných doporučení šel a ukázal a naučil mě, jak to udělat a taky mě pomohl jako mentor. Často si teď řeknu, když se musím rozhodovat, jak by se rozhodl Pavelka. A udělám to. Lukáš, ředitel resortu ****"  ZANZIBAR

"Děkujeme za první pořádný marketingový plán hotelu. Zvýšili jsme RevPar a zisk, majitel, zaměstnanci i hosté jsou spokojeni. Radek, MORAVA

"Děkujeme vám oběma za oči otevírající audit, pomoc s business plánem a nastavení financí podle řetězcových standardů. Ve spolupráci budeme pokračovat. Lucie" BRNO

"Jsou skvělí, poskytují praktickou pomoc. Všechno, co jsme potřebovali jsme dostali. Díky Hotelmaxu jsme se posunuli o velký kus dopředu." Kateřina, BRNO

Najali jsme si HotelMax na pomoc s rozjezdem nového samoobslužného hotelu v Olomouci Nezvalova archa. Pan Pavelka, který analyzoval chod a pak několik měsíců vedl náš tým byl vysoce profesionální. Jeho rady a podněty vedly k téměř k okamžité pozitivní reakci trhu. Preventivně zůstáváme v jeho péči. Cca jednou za 1/2 roku občerstvíme obvyklé provozní chody. Služby HoteMaxu můžeme vřele doporučit. Marek Novotný,
 LAVZEN s.r.o.

S Milanem jsem spolupracoval při restartu jednoho lázeňského a jednoho velkého kongresového hotelu. Jeho znalosti v oblasti obchodu a marketingu jsou neocenitelné, a to i pro zkušené hoteliéry. Otevře vám nové obzory a zlepší ekonomiku provozu. A pokud jste se rozhodli z nějakého důvodu hotel prodat, je tu opět Milan, který doporučí vhodného investora a nachystá hotel k prodeji tak, abyste zbytečně netratili. Myslím, že v současné době není lepší poradenská společnost na našem českém trhu, než je Hotelmax.
Václav Jirásek, PRAHA

Spolupráce s Hotelmax, respektive primo s panem Pavelkou byla velkym prinosem pro provoz naseho nove otevreneho hotelu. Dalsi devizou byl profesionalni a pratelsky pristup, plny znalosti a zkusenosti. Vsem vrele doporucuji. Jana, MARIÁNSKÉ LÁZNĚ


Pane Pavelko, pomohl jste restartovat můj wellness hotel, udělal pořádek v cenách, distribučních kanálech, zavedl jste up-selling a v druhé fázi spolupráce připravil hotel k prodeji, za což Vám děkuji. Martin Š, bývalý majitel resortu ****. Západní Čechy

Hotelmax přišel za pět minut dvanáct. Kromě toho, že nám zachránil dost peněz, které bychom utratili za špatně vybraný systém, nám pomohl se zavedením hotelového software a ukázal lidem, jak jim pomůže při práci. Myslím si, že nejméně jednoho člověka přesvědčil, aby nám neutekl kvůli změně. Petr P. provozovatelé hotelu 
**** ​Jižní Čechy


​

​





Kontaktujte nás

    Chcete být úplně první, kdo se

    ​dozví​ nejnovější informace?

odeslat
  • Hotel Consulting
    • Prodej, nákup a pronájem hotelu
    • Restart a rozjezd hotelu
    • Zvýšení zisku hotelu a restaurace
    • Digitální strategie hotelu na míru
    • Hotelový marketing a prodej
    • Expertní mentoring
    • Personalistika hotelu a restaurace
    • Technologie a Inovace v hotelu a restauraci
    • Hotelové a restaurační systémy
  • E-shop
  • blog
  • KONTAKT
    • O nás
    • REFERENCE
    • Hotelmax v médiích
    • obchodní podmínky