Zajímá vás, které hotely a restaurace
přežijí krizi a proč? Kdykoliv slyšíme a nebo čteme o tom, že současnou krizi někteří nepřežijí, neubráníme se obavám o hotely a restaurace, které známe, nebo se kterými spolupracujeme. Není pochyb, že některé podniky zaniknou. Například ty, jejichž byznys model neodpovídá poptávce a tudíž byly na trhu navíc. Zaniknou také ty, jejichž náklady převyšují přidanou hodnotu nebo ztratily jediné trhy, na kterých byly závislé. Některé podniky také nepřežijí proto, že si do vedení vybraly nesprávné manažery. Co všechno v krizi ovlivňuje existenci restaurace, kavárny, baru nebo hotelu a kdo v tom zmatku má vůbec šanci přežít? Zaměřil jsem se na pět přístupů, které se už vyplatily. Opatření vlád a reakce na pandemii paralyzovaly cestovní ruch po celém světě. Máme za sebou první zkušenosti s restarty podniků i s obsazováním nových trhů. Známe jména hotelů a restaurací, které už úplně zmizely z mapy. K nim se postupně přidají další. Známe také jména hotelů i restaurací, které se s krizí vyrovnaly, okamžitě přijaly opatření a možná na tom budou ještě lépe než před krizí. Všímali jsme si toho, čím se liší od těch, kteří jsou odsouzeni k zániku. 1.Ty, které reagují rychle a nespoléhají se jen na státní pomoc „Čekat na záchranný kruh mě zdržuje, lepší je zkusit nejdřív plavat sama,“ říká majitelka hotelu v Karlových Varech, která nás kontaktovala, abychom společně připravili a realizovali účinnou strategii, která hotelu otevře nové trhy. Je na nich se svým podnikem mezi prvními, a tak se jí pravděpodobně podaří s výsledky prvního pololetí nejen přežít, ale výrazně si polepšit. „Žít z dotace je návykové. Zvyknout si na pomoc je nebezpečné, vyvolává to život ohrožující závislost a když se pak kohoutek uzavře, podnik může zkolabovat“, dodává. V podobném hotelu na Moravě se nám podařilo prodat dárkových poukazů za půl milionu v prvním měsíci a mezi tím pronajmou část kapacity na dlouhodobé pobyty. A tak se také obešel bez pomoci. 2.Ty, které mobilizují rezervy a zeštíhlují aparát „Byl jste první, komu jsem zavolal s jasným cílem, abyste nám pomohl se strategií obchodu a provozu. Změnil jste nám třetinu kapacity, a to nás zachránilo“, říká náš klient, majitel velkého městského resortu. Postupně jsme v jeho hotelu neproduktivní kapacity změnili v jiný typ ubytování, který byl vlastní silou na trhu prodán a obsazen pár hodin po dokončení. „Zbavil jsem se letos těch lidí, které jste mi doporučoval pustit do světa už vloni“, dodává jiný majitel z menšího hotelu ve stejném městě. V předchozím případě náš replacement (vyhledání krizového manažera) ušetřil hotelu miliony ještě před propuknutím čínské chřipky. Mezi tím na jiném místě republiky: „Zjistili jsme, že máme ve skladu tunu obalového materiálu, přes víkend postavili e-shop a založili profil na Facebooku. Dnes nás náš nápad s rychlým občerstvením do ulice drží nad vodou“, říká majitel restaurace, jehož 40 zaměstnanců od jara živí „take-away“ s rozvozem, kde se zaměstnanci střídají. 3.Ty, které aplikují nové účinné strategie „Naší strategií bylo vtáhnout vlastníky našich budov do hry. Jednání s majiteli dopadlo nad očekávání dobře, pomohli jste mi s přípravou“, děkuje nám provozovatel městského hotelu a apartmánového domu, kterému jsme pomohli uzavřít hybridní smlouvu. Díky tomu ihned snížil fixní náklady o 40%, domluvil zpětné započtení slevy od začátku roku výměnou za podíl majitele na zisku, který byl díky provozovateli pět let za sebou skvělý. Majitel to věděl, ale podíl z toho dříve neměl. Zkrátka, nejen obchodu, ale i nákladům a dlouhodobým smluvním platbám se nevyhnou změny. „Pomohli jste nám s konceptem hotelu, jsme nadšeni z řešení, které mám naprosto "sedlo" a věříme, že i našim hostům. Postupně vše realizujeme krok za krokem. Odborné věci vysvětlujete jasně a prakticky“, napsala nám do Hotelmaxu v hodnocení spolumajitelka hotelu, který jsme díky Masterplanu změnili z gruntu a už se těšíme, až se tam zajedeme digitálně detoxikovat, protože Bůh ví, že to potřebujeme. „Zjistila jsem, že hotely, restaurace, ale i agentury či další subjekty, které se propojují, mohou sdílet kromě zkušeností také zdroje. Této strategii říkám produktivní networking“, sdělila Petra Gryczová, která rozjíždí v České Republice mentoringový program pro obor hospitality. 4.Ty, které vytváří nové produkty a s nimi obsazují nové trhy „Moje sales manažerka měla manuál s popisem hotelu a služeb a já si uvědomila, že se už jedenáct let nezměnil. Nezůstala tu manažerka ani manuál. Nezůstal tu kámen na kameni“, říká ředitelka hotelu, ve kterém jsme zavedli Masterplan, náš program hlubokého restartu hotelu. Z pohledu ředitelky to byly razantní změny, ale my bychom bývali byli ještě odvážnější. Hotel změnil produkt podle přání nového trhu a už v druhé polovině července byl plně obsazen až do září. I přes opatření dostává poptávky a téměř vyprodal příští léto na novém trhu, což je z našeho pohledu rekordní výkon. 5. Ty, ve kterých všichni přemýšlejí jako majitelé Jaký je rozdíl mezi myšlením majitele a zaměstnance? V této krizi jsme svědkem neuvěřitelného nasazení a kreativity i od lidí, od kterých bychom to nečekali. Ale setkali jsme se i s manažery s úplně opačným přístupem, v pohodlném módu, kteří si podle jejich slov počkají, až co se stane a zatím nebudou dělat nic, protože by to znamenalo práci navíc a za tu nejsou zaplaceni. „Nechápu to, ale jednou se mi stalo, že manažer na nabídku řešení, které znamenalo okamžitý příliv hotovosti za pobyty v budoucnosti jen s 10% provizí řekl, že si to ještě nechá projít hlavou, ale že by rád majitelům pomohl. Už se mi neozval, a tak jsem oslovila jiné hotely“, říká Petra Horáková, která je jedním z podporovatelů iniciativy Zachraňme turismus a Dáme voucher, který podpořily stovky subjektů, a kromě edic dárkových voucherů nabízí pomoc stovkám hotelů a podniků po celé zemi. „Iniciativ vznikla spousta a některé třeba nebudou zcela úspěšné, ale nedokážu si představit, že bych jako majitel hotelu nezkusil každou z nich, pokud mě to stojí jenom trochu času s přípravou nabídky a nic neriskuji“, říká majitel wellness hotelu ve Východočeském kraji. Jakkoliv tvrdá a nekompromisní doporučení zvažujeme, měli bychom za nimi vidět udržitelnou budoucnost cestovního ruchu, lidi, jež vytvářejí smysluplný produkt, který svým zákazníkům poskytují a proto je jejich zdrojem živobytí. Comments are closed.
|
AutořiMilan Pavelka Archiv
March 2023
Kategorie |